Vaardigheden uit Tumult in de brugklas #3: informatievaardigheden

Gepubliceerd op: 12 oktober 2015
Door: Veerle van Pinxteren

“Mam/pap, weet jij waar mijn broodtrommel/sjaal/linker-sok/tas/agenda/haarborstel/sleutel/etc. ligt?!” Hoe vaak ik die vraag wel niet heb gesteld vroeger! Standaard kreeg ik een vraag terug: ‘Heb je wel goed gezocht?!’ O zeker, gezocht had ik en goed ook (vond ik zelf), maar iets vinden? Nee, dat lukte meestal niet…

Tja, vinden wat je zoekt is altijd lastig. Maar het is zeker een hele opgave in deze tijd van oeverloze informatiestromen. Informatievaardigheden zijn daarom onontbeerlijk. Het zijn eigenlijk zoek- én vindvaardigheden. Gewoon wat handvatten die je helpen gerichter te zoeken en sneller te vinden wat je zoekt. In het nieuwe Tumult in de Brugklas zijn hier een aantal lessen aan gewijd. In deze blog licht ik een tipje van de sluier op.

Om snel te vinden wat je zoekt, moet je aantal stappen zetten. We hebben hiervoor het ‘Stappenplan informatie zoeken’ gemaakt. Een aantal handige tips hieruit deel ik hier met jullie:

Tip 1: weet wat je zoekt
Als je weet wat je precies zoekt, ben je eigenlijk al halverwege. Bedenk eerst goed wat je precies wilt weten. Bedenk daar vervolgens een zoekvraag bij: Wie zijn de beste voetbalspelers ter wereld? Wat is de geschiedenis van alcohol? Hoe wordt koffie gemaakt? Hoe werkt zwaartekracht?

Tip 2: weet waar je zoekt
Kiezen in welke bronnen je het beste kunt zoeken om antwoord te vinden op je zoekvragen is ook een cruciale keuze. Maak je meer kans in de bibliotheek, het krantenarchief, op internet, met een interview, of …? Leerlingen hebben misschien de neiging om alles op internet te zoeken, en ja, daar is inderdaad veel informatie te vinden. Maar soms is een andere informatiebron handiger.

Wil je dat leerlingen alleen leeftijdsspecifieke informatie vinden, oftewel informatie die qua taalgebruik bij hen aansluit? Gebruik dan deze zoekmachine.

Tip 3: vind wat je zoekt
Zoekwoorden helpen je te vinden wat je zoekt. Of je nou in het register van een boek, de catalogus van de bibliotheek of in een zoekmachine zoekt, zoekwoorden zijn cruciaal. Met name op internet kunnen de soort zoekwoorden en de volgorde van de zoekwoorden nogal uitmaken wat de zoekresultaten zijn die je krijgt. Een leuk voorbeeld is de zoekopdracht ‘voetbal vrouwen’ en ‘vrouwenvoetbal’. Probeer maar eens.

Er volgen nog een aantal tips in het stappenplan: beoordeel de informatie die je gevonden hebt, sla de informatie op, verwerk de informatie en reflecteer op je manier van zoeken. Benieuwd naar alle stappen en het stappenplan? En benieuwd met wat voor soort zoekraadsels we leerlingen proberen deze vaardigheid eigen te maken? Vraag een beoordelingsexemplaar aan van Tumult in de brugklas.

Naast dat we dus een Stappenplan Informatie zoeken hebben en twee lessen (met extra opdrachten) waarin leerlingen werken aan deze vaardigheid, is er ook een filmpje waarin stap-voor-stap uitgelegd wordt hoe je de informatie vindt die je zoekt. Je kunt hier een deel van het filmpje bekijken:

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search