Vaardigheden uit Tumult in de brugklas #2: leerstrategieën

Gepubliceerd op: 5 oktober 2015
Door: Martina Nieuwenhuis

De Vietnamoorlog en de industriële revolutie in Lancashire. Daarover ging mijn examen Geschiedenis. Dat ik het machtig interessant vond is (nog steeds) goed te zien aan de twee speciale boeken die ik hiervoor moest doorploegen. Overal post-its, ezelsoren, briefjes met samenvattingen tussendoor en vooral: alles gemarkeerd. Hoe effectief dat laatste was, vraag ik me af. Ik had net zo goed mijn hele boek kunnen inkleuren, dat had hetzelfde effect gehad. Hoe dan ook, al die verschillende leerstrategieën die ik gebruikte hielpen, want ik slaagde met vlag en wimpel.

Leerstrategieën zijn technieken die iemand inzet om te leren. Er zijn ontzettend veel verschillende leerstrategieën, de ene effectiever dan de andere. Leerlingen moeten ontdekken welke leerstrategieën goed bij hen passen en wanneer ze welke strategie kunnen gebruiken. Vandaar dat het langste hoofdstuk in het werkboek Tumult in de brugklas gewijd is aan de leerstrategieën. De strategieën die daarin worden behandeld, komen voort uit de doorlopende leerlijn die we hebben gemaakt voor de onderbouw van het VO, op basis van de kerndoelen en de eindtermen. In deze blog een kleine preview en vast wat tips over de brugklas-leerstrategieën!

Hoe maak je aantekeningen?
Je praat sneller dan je kunt schrijven. Letterlijk opschrijven wat de docent zegt zal dus geen enkele leerling lukken en dat is één van de redenen dat ze moeten leren om handig aantekeningen te maken tijdens een les. Het begint dus met selecteren van informatie: wat schrijf je wel op en wat niet? En hoe schrijf je het snel op? Kijk voor een indruk van de tips die de leerlingen krijgen deze teaser van dit filmpje over de stappen van aantekeningen maken:

–> Meer lezen over aantekeningen maken? Bekijk deze blog van Britte.

Hoe begrijp je wat je leest?
In deze les testen leerlingen wat leesstrategieën om een tekst beter te begrijpen: hoofdzaken onderscheiden, moeilijke woorden opzoeken en vragen stellen bij de tekst. Wat werkt voor wie het beste?

Hoe maak je een samenvatting?
Samenvatten in een kolommenschema, dat is wat de leerlingen leren in deze les. Dit is een visuele manier van samenvatten, waardoor je de structuur van de tekst snel ziet. Zelf eens aan de slag met een kolommenschema? Download hier een lege versie.

Hoe leer je woordjes?
Voor Frans, Engels, Duits… Maar ook begrippen leer je als woordjes: voor aardrijkskunde bijvoorbeeld. Hoe? Nou, één van de manieren die wij voorstellen is het maken van flitskaarten:

  • Knip kleine kaartjes.
  • Schrijf het woord dat je moet leren op de ene kant van je kaartje en de betekenis op de andere kant.
  • Maak een stapel van de kaartjes.
  • Pak een kaartje, bekijk het woord en bedenk of je de vertaling weet.
  • Controleer je antwoord door de achterkant van het kaartje te bekijken.
  • Goed? Leg het kaartje op de stapel ‘goed’. Maak ook een stapel ‘niet goed’.
  • Blijf de kaartjes van de ‘niet goed’ stapel herhalen tot je ze allemaal goed hebt.
  • Herhaal uiteindelijk alle woordjes om te controleren of je ze echt kent.

Hoe motiveer je jezelf?
Voor de een werkt de voetbalregel goed: drie kwartier werken, een kwartier pauze. Een ander heeft misschien een andere ‘beloning’ nodig. Door de leerlingen te laten kijken naar hun hobby’s, komen ze logischerwijs bij beloningen die goed bij hen passen. Deze kunnen ze inzetten om zichzelf te motiveren om hun schooltaken op te pakken! Een ander aspect is leeromgeving: werkt de leerling juist goed of juist niet goed met een muziekje aan of zijn/haar telefoon in de buurt?

Hoe overleef je een toets?
Elke dag een stukje leren, herhalen, goed plannen, de toets eerst helemaal doorlezen, starten met de vragen die je al kent, meerkeuzevragen, open vragen… Zomaar wat thema’s die in deze les worden besproken. Handig toch, om voor de eerste toetsen uit het concept toetsen met je leerlingen te bespreken: zo weten ze wat ze kunnen verwachten.

Zes verschillende onderwerpen met leerstrategieën dus. Ben je benieuwd wat de andere vaardigheden in ons Tumult in de brugklas werkboek zijn? Houd dan deze serie in de gaten of bekijk de eerste blog over plannen. Of wil je het werkboek gewoon eens doorbladeren? Vraag dan een beoordelingsexemplaar aan.

Foto bovenin: THINKGlobalSchool

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search