Uitbreiding In-de-vaklesopdracht bij Plannen

Gepubliceerd op: 26 april 2016
Door: Veerle van Pinxteren

Je bent er inmiddels misschien al aan gewend dat we dit jaar weleens een iets andere lesbrief uitsturen. We laten je graag ons nieuwe materiaal zien en uitproberen, vandaar dat er af en toe een les of extra opdracht te vinden is in de nieuwsbrief. Zo ook vandaag: een ‘in-de-vaklesopdracht’ over plannen. In deze blog leg ik je uit wat dit is en geef ik je een aantal extra lesideeën bij deze opdracht.

Wat zijn in-de-vaklesopdrachten?

Deze opdrachten vind je in ons nieuwe materiaal voor studievaardigheden (bijvoorbeeld deze voor 1 h/v, deze voor 1 t/h of deze voor 2 h/v) Deze opdrachten stimuleren het maken van transfer van de vaardigheid. Transfer is het kunnen toepassen van het geleerde in een andere situatie en je bewust zijn van de mogelijkheid om het geleerde op andere momenten te gebruiken. Zo gebeurt het vaak dat een vaardigheid als plannen in de mentorlessen wordt aangeleerd, maar door leerlingen niet automatisch wordt toegepast in de vaklessen. Zeker bij vakoverstijgende vaardigheden is dit belangrijk, juist omdat deze zo divers inzetbaar zijn. Vandaar de in-de-vaklesopdrachten in ons nieuwe materiaal. Dezelfde vaardigheid, maar dan in een opdracht die bijvoorbeeld bij Frans of geschiedenis gedaan kan worden.

Over deze In-de-vaklesopdracht

Deze opdracht hoort dus bij het abonnement Tumult in de tweede – studievaardigheden 2 havo/vwo. Elke vakdocent die huiswerk geeft, kan deze opdracht gebruiken. Leerlingen leren met deze opdracht namelijk hoe ze de ‘ideale huiswerkplanning’ maken voor een vak. Voor een vak als Duits is dit misschien anders dan voor aardrijkskunde. Bij het leren van Duits woordjes komt veel herhalen kijken, terwijl bij aardrijkskunde meestal veel opdrachten gedaan moeten worden en misschien samenvattingen voor het leren van een toets. Leerlingen leren vooral welke taken eenmalig zijn en welke taken herhaald moeten worden.

Lesidee

Voer deze opdracht met een aantal vakdocenten van verschillende soorten vakken uit in dezelfde week. Leerlingen maken dus een aantal keer dezelfde opdracht, maar dan met een andere docent en voor een ander vak. Vergelijk daarna met de leerlingen hoe de ‘ideale huiswerkplanning’ van het ene vak verschilt van het andere vak. Ook interessant om met de docenten tijdens een teamvergadering te bespreken!

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search