Uitbreiding meesterproef Laat zien dat je een duidelijke tekst kunt schrijven!

Gepubliceerd op: 23 mei 2017
Door: Martina Nieuwenhuis

Eerder al zag je een meesterproef van ons langskomen, als lesbrief. En voor de oplettende lezer van onze nieuwsbrief: die verschilt inderdaad behoorlijk qua inhoud én opzet van deze meesterproef. Dit komt omdat dit een meesterproef voor het vmbo is. Het niveau maakt het verschil. In deze blog vertel ik meer over (de verschillen tussen) de meesterproeven en geef ik je wat lesideeën voor bij de meesterproef Laat zien dat je een duidelijke tekst kunt schrijven!.

De meesterproef

Het idee achter de meesterproef is dat de leerlingen op deze manier gemonitord kan worden. Het zijn dus geen toetsen: vaardigheden zijn continu in ontwikkeling en dus niet te beoordelen met een 6,3 of een 8,7. Wij geloven dat je een leven lang leert, en dat je met de meesterproeven ongeveer kunt zien waar een leerling op dát moment staat. Het biedt ingang voor een gesprek en is een kans voor verdere ontwikkeling.

De meesterproef op vmbo niveau

In deze blog wordt de opzet van de vmbo-t, havo, vwo meesterproef uitgelegd. Maar hoe zit dat met de meesterproeven op vmbo niveau (dat voor alle niveaus van het vmbo geschikt moet zijn)? Dit zijn de kenmerken:

  • Voor elke vaardigheid is een aparte meesterproef.

De meesterproef ‘Laat zien dat je kunt plannen!’, gaat logischerwijs over de vaardigheid plannen.

  • Elke meesterproef bestaat uit enkele bewijsopdrachten. Dit zijn opdrachten waarin de leerling duidelijk kan laten zien in hoeverre hij/zij de vaardigheid beheerst.

Bij de meesterproef ‘Laat zien dat je kunt plannen!’, horen de bewijsopdrachten:

  1. Laat zien hoe jij je tas inpakt.
  2. Laat zien hoe jij je agenda gebruikt.
  3. Laat zien hoe jij een planning maakt. 
  • Bij elke bewijsopdracht zit een apart beoordelingsformulier met rubrics. Waarmee de leerlingen zichzelf, elkaar en zich door de docent laten beoordelen.

Bij de bewijsopdracht ‘Laat zien hoe jij je tas inpakt.’ beoordelen de leerlingen of ze:

veel moeite hebben met / een beetje moeite hebben met / redelijk goed zijn in / heel goed zijn in… bijvoorbeeld schoolspullen voor een schooldag van tevoren klaarleggen. 

  • De meesterproeven bevatten dus kleine, behapbare opdrachten die zich er heel goed voor lenen om samen met de beoordelingsformulieren in een portfolio bewaard te worden!

De meesterproef in deze nieuwsbrief

In deze nieuwsbrief, sturen we je één van de bewijsopdrachten van de meesterproef ‘Laat zien dat je een duidelijke tekst kunt schrijven!‘ (bij de vaardigheid schriftelijk presenteren). Namelijk de bewijsopdracht ‘Laat zien dat je duidelijk kunt schrijven.’ Wil je de andere bewijsopdracht bij deze vaardigheid zien? Download dan een gratis proefexemplaar vanuit onze webshop.

Zo zet je ‘m in in jouw les:

  •  Je kunt ‘m inzetten aan het eind van een schooljaar, om te kijken wat de leerlingen geleerd hebben. Maar je kunt ‘m ook als soort van nulmeting gebruiken aan de start van het jaar of door het jaar heen, als je aandacht besteedt aan de vaardigheid schriftelijk presenteren.
  • Eerst een leuke tekst met de leerlingen schrijven om de opdracht mee te kunnen doen? Bedenk klassikaal een onderwerp (gewoon stemmen!) en bedenk er als docent ongeveer vijf-zeven vragen bij. Stel die vragen om de beurt en laat de leerlingen hun antwoorden kort opschrijven. Laat ze van hun antwoorden vervolgens een lopende tekst maken. Klaar is Kees!

Tumult in de brugklas studievaardigheden 1 vmbo

Meer zien van dit abonnement? In onze webshop vind je alle informatie en kun je het hele werkboek inzien. En bij vragen of opmerkingen, horen we graag van je!

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search