Uitbreiding lesbrief Vroeger …

Gepubliceerd op: 16 januari 2019
Door: Martina Nieuwenhuis

Jagers en verzamelaars, pruiken en revoluties, en wereldoorlogen. Dit zijn een paar van de tijdvakken waarin de geschiedenis is ingedeeld in het (basis)onderwijs. Wil je geschiedenis dichtbij brengen? En leerlingen een actieve ontdekhouding geven? Doe dan de kant-en-klare lesbrief Vroeger … Je kunt de les ook uitbreiden om nog meer met geschiedenis te doen. In deze blog een aantal leuke ideeën.

Gastles

Nodig een opa of oma van een leerling, een markant ouder persoon uit de buurt of een eigen bekende op leeftijd uit om te komen vertellen over zijn/haar geschiedenis. Hoe zag het onderwijs er toen uit? Hoe was het gezinsleven? Kies een thema dat past bij de lopende geschiedenislessen en laat leerlingen vragen voorbereiden. Zo krijg je een levendig live-interview!

Verschillende leeftijdscategorieën

Ieder tijdvak heeft z’n fasen en kenmerken. Ook over de recente geschiedenis zijn die te benoemen. Verdeel de interviews of gastlessen over mensen die iets vertellen over een bepaald onderwerp. Denk aan iemand die de Tweede Wereldoorlog nog meemaakte, iemand die zich de eerste computers herinnert of iemand die helemaal into flowerpower was. Zo maak je samen een soort overzicht van de recente geschiedenis aan de hand van verhalen over de afgelopen ± 80 jaar.

Overzicht van de eigen geschiedenis

Iedereen heeft een geschiedenis, hoe jong diegene ook is. Laat daarom de leerlingen hun eigen vragen beantwoorden of elkaar interviewen. Hoe ziet het onderwijs er nu voor hen uit? Wat kunnen ze allemaal worden? Wat voor hobby’s en sporten zijn er? Wat was ‘in’? Leuk om dit aan het einde van het jaar te bekijken en te ontdekken dat sommige dingen zelfs dan al achterhaald zijn.

Toekomst

Wat antwoordt iemand over vijftig jaar op de vragen? Hoe ziet de wereld er dan uit? Filosofeer hier samen over. Maak hier eventueel collages bij met foto’s, tekeningen en kernwoorden.

Kies een thema

Kies een thema voor de interviews, bijvoorbeeld onderwijs, gezinsleven, financiën of politiek. Of laat de leerlingen zelf een thema kiezen. Dit maakt de interviews gerichter en het daagt de leerlingen uit meer de diepte in te gaan. Oefen dan bijvoorbeeld ook met doorvragen.

Heb jij nog meer ideeën voor aanvullende werkvormen? Deel ze in een reactie hieronder!

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search