Uitbreiding lesbrief Voorkom een Facebookruzie!

Gepubliceerd op: 1 maart 2016
Door: Veerle van Pinxteren

Deze week bevat de nieuwsbrief weer proefmateriaal uit een van onze nieuwe dossiers. ‘Voorkom een Facebookruzie!’ is een meesterproef en zit in ons nieuwe abonnement Tumult in de brugklas – Sociaal-emotionele vaardigheden voor klas 1 t/h en 1 h/v. Wat is zo’n meesterproef precies en wat doe je ermee in je les? Dat lees je in deze blog. Ook geef ik je een paar extra lesideeën.    

Wat zijn meesterproeven?
In deze blog heb je al kunnen lezen hoe het lesmateriaal van sociaal-emotionele vaardigheden in elkaar zit. Bij elk hoofdstuk/thema horen een aantal actieve lessen, plusopdrachten en thuisopdrachten. Hiermee oefenen de leerlingen hun sociale vaardigheden. Maar bij elk hoofdstuk hoort ook een meesterproef. De vaardigheden uit de lessen komen allemaal terug in een casus in de meesterproef. Zoals in de meesterproef ‘Voorkom een Facebookruzie!’. Hierin kunnen leerlingen laten zien wat ze geleerd hebben in de drie lessen ‘Is het plagen of pesten?’, ‘Hoe ga je met conflicten om?’ en ‘Hoe voorkom je vooroordelen?’ uit het hoofdstuk ‘Conflicten voorkomen en oplossen’. Hun ervaringen uit deze lessen gebruiken ze om de vragen bij de casus te beantwoorden en een rollenspel uit te spelen.

Elke meesterproef bestaat uit drie onderdelen:

  1. Een casus met vragen.
  2. Een aanvullende casus waarbij een rollenspel uitgespeeld, uitgetekend, opgenomen (audio) of gefilmd kan worden.
  3. Beoordelingsformulieren om door de docent, een klasgenoot en de leerling zelf in te laten vullen.

De meesterproeven geven de leerling maar ook jou als docent inzicht in hoeverre leerlingen sociaal vaardig zijn. Sociale wenselijkheid ligt vanzelfsprekend op de loer, maar dat kun je juist gebruiken. In de meesterproef laat een leerling zien of hij/zij weet hoe het moet. De meesterproeven zijn zo een stap naar bewustwording. Speelt er op een later moment iets in de klas? Wordt een ruzie niet goed opgelost? Dan kun je teruggrijpen op de meesterproef, waarin de leerling liet zien dat hij weet hoe het moet. Pak de meesterproef erbij en bespreek met de leerlingen wat ze daarin goed afging en waarom dat in het echte leven toch moeilijker is. Zo gebruik je het echt als een monitorinstrument.

Extra lesideeën
Wel eens zoiets meegemaakt?
Leg de link met de praktijk en vraag leerlingen of ze wel eens iets vervelends hebben meegemaakt op sociale media: een boodschap die verkeerd begrepen werd of een bericht wat gewoon echt niet zo aardig was? Dat is een mooie ingang waarmee je het belang van het maken van de meesterproef duidelijk maakt.

Plagen of pesten?
Waar ligt voor jouw leerlingen de scheidingslijn tussen plagen en pesten? Probeer met elkaar tot een definitie van plagen en pesten te komen.

Vooroordelen
Vooroordeel is een lastig begrip. Wat zijn vooroordelen? Heeft iedereen vooroordelen? Hoe voorkom je vooroordelen? Bespreek dit met elkaar.

Al deze lesideeën komen ook terug in de lessen die bij deze meesterproef horen. Benieuwd naar het presentatiepakket? Vraag ze hier aan: voor 1 havo/vwo of voor 1 vmbo-t/havo.

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search