Uitbreiding lesbrief Wie ben jij volgens internet?

Gepubliceerd op: 14 november 2017
Door: Martina Nieuwenhuis

Van 17 tot en met 24 november is het weer de Week van de Mediawijsheid. Dat de online wereld steeds belangrijker en groter wordt, is oud nieuws. En dat we met z’n allen moeten leren hoe we met die online wereld om te gaan wist je vast ook al. Want wees eerlijk: niet alleen jongeren zitten de hele dag op hun telefoon. De apps voor het online bankieren staan naast die van Facebook en Google Maps op het scherm van je smartphone. Maar hoeveel ‘weten’ die apps van jou? Wat voor informatie staat er over jou online? Met de lesbrief die Tumult deze week uitstuurt ontdekken je leerlingen dat. Hoe kun je de lesbrief uitbreiden om meer mediawijsheid bij te brengen?

Mag ik je foto’s zien?

Start je les door een paar leerlingen te vragen: mag ik de foto’s op je telefoon zien? Leerlingen zullen dit raar en vervelend vinden. Kap deze klassikale introductie dus snel af en bekijk samen dit filmpje. Hiermee maak je leerlingen ervan bewust dat ze hun foto’s (en meer) misschien helemaal niet aan iedereen willen laten zien, maar dat dit via internet misschien toch gebeurt! Goed om expliciet te benoemen en een mooie intro op de Tumult-lesbrief.

Ouderavond over mediawijsheid

Het filmpje en de werkvorm hierboven kun je natuurlijk ook inzetten op een ouderavond. Met ouders kun je het ook als volgt aanpakken:

  • Check welke ouders komen.
  • Google hun kind.
  • Maak van alle informatie die je online vindt een of meerdere collages.
  • Toon de collages in een loop op het digibord, zodat ouders ze zien terwijl ze binnenkomen.
  • Vertel over twee of drie kinderen wat je te weten bent gekomen.
  • Geef de ouders daarna in groepsverband een laptop met de opdracht zelf te zoeken naar wat ze over hun kind kunnen vinden (of over zichzelf).
  • Vraag ze te bedenken wat ze vinden van de informatie online en daar plenair iets over te delen.
  • Geef ze eventueel de lesbrief mee naar huis: deze kan ook heel goed met een ouder/opvoeder gedaan worden!

Deel tijdens de les de twijfels over online informatie

Twijfelen de leerlingen tijdens het bespreken van de vragen in de lesbrief over welke informatie online kan en welke niet? Of zijn ze het niet eens met elkaar? Bespreek dit klassikaal, zet de voor- en nadelen op het bord of laat leerlingen bijvoorbeeld stemmen.

Docentenprofessionalisering

Hoeveel weet jij van social media en hoe je verschillende tools kunt gebruiken in je les? Met het leerpad Sociale media – verken de toepassingen van Edutrainers leer je alle ins en outs kennen van de meest populaire socialmediatools, zoals YouTube, Facebook en Snapchat. Handig om jezelf mee voor te bereiden op een les over mediawijsheid!

Meer met mediawijsheid?

Op de website van de Week van de Mediawijsheid is een heleboel lesmateriaal over dit onderwerp verzameld. Vanuit Tumult stuurden we vorig jaar de lesbrief Feit, fake of filter?! uit – ook over mediawijsheid, maar met als hoofdthema fakenieuws. (De lesbrief staat in Tumult Free in Mijn Tumult. Hier vind je onze blog met ideeën om de lesbrief uit te breiden.) Wat is echt en wat niet van alles wat je online vindt? Hoe kom je daarachter? In onze lessen over informatievaardigheden in de abonnementen studievaardigheden wordt daar veel aandacht aan besteedt. Betrouwbaarheid, actualiteit en bruikbaarheid zijn daarin belangrijke begrippen. In onze webshop kun je de abonnementen op je gemak doorbladeren.

Ik ben benieuwd wat jij en jouw leerlingen van deze lesbrief vinden, dus laat gerust een reactie achter onder deze blog of mail me: martinanieuwenhuis@tumultgroep.nl!

Tumult verstuurt elke twee weken een nieuwsbrief met extra lesmateriaal over sociaal-emotionele, studie-, keuze- en loopbaanvaardigheden. De lesbrieven vind je in het abonnement Tumult Free in de online leeromgeving Mijn Tumult. Daar vind je ook het extra materiaal waarnaar we verwijzen in de lesbrieven en blogs met ideeën om de lesbrief uit te breiden.

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search