Er wordt ons wel eens gevraagd of we ook actuele lesbrieven uitbrengen. Nu hebben we zeker lesbrieven waarmee we rekening houden met de actualiteit. Zo hadden we laatst nog de lesbrief Jouw Filmtip die aansloot bij de aanstaande Oscaruitreikingen. Maar lesbrieven die inspelen op acute kwesties hebben we meestal niet. Gewoonweg, omdat het even tijd kost om hier een goede lesbrief bij te schrijven. Vandaag hebben we een lesbrief voor je die je kunt inzetten als je direct iets wilt doen met de actualiteit. We hopen dat we daarmee tegemoet komen aan deze vraag!

Het lijkt wel of het nieuws de laatste tijd van de ene naar de andere grote kwestie gaat. De ramp met de MH17, de aanslagen op Charlie Hebdo en de Joodse supermarkt in Parijs, de vluchtelingencrisis, weer aanslagen in Parijs en zo kan ik nog wel even doorgaan. De rol van de media en sociale media hierin is waarschijnlijk groot. En iedereen kan overal wat roepen. Hoe ga je hiermee om in je klas? Simpelweg het in kaart brengen van de gebeurtenissen en het publieke debat kan hierbij helpen. Met een tool als Mattermap kan je dit eenvoudig doen.

De tool ondersteunt het verkennen van publieke debatten en kwesties doordat je citaten kunt selecteren en verplaatsen naar je Mattermap. Zo breng je alle argumenten en standpunten in kaart.

De lesbrief en de tool ondersteunen daarbij de ontwikkeling van 21e eeuwse vaardigheden. Met name informatievaardigheden, kritisch denken en mediawijsheid.

Is het nog niet helemaal duidelijk hoe het werkt? Laat leerlingen dan het filmpje bekijken:

Hier een aantal extra lesideeen voor bij de lesbrief:

Kies samen een onderwerp
In plaats van dat iedereen zijn eigen onderwerp kiest, kun je ook met de klas een onderwerp bespreken waarover iedereen informatie gaat zoeken. Het is leuk als iedereen vervolgens wel zijn/haar eigen verwerking van de informatie mag kiezen: betoog, beschouwing, column, collage, informatieposter, blog etc. Interessant om daarna de verschillen te bekijken!

Voorbereiding werkstuk
Mattermap is heel handig bij het voorbereiden van een werkstuk. Laat leerlingen hun onderwerp bedenken en in het midden van de Mattermap zetten. Laat hen daarna zoveel mogelijk ‘posities’ toevoegen, oftewel deelonderwerpen. Daarna is het een kwestie van goede informatie zoeken en toevoegen aan de deelonderwerpen. Een goede voorbereiding is het halve werk en met deze tool kun je als docent ook makkelijk het proces sturen. Met een Mattermap leveren leerlingen een duidelijk tussenproduct op: je kunt als docent gemakkelijk beoordelen of leerlingen genoeg en goede informatie hebben gezocht om verder te kunnen met de volgende stap: het maken van een schrijfplan en werkstuk.

Publiceer de Mattermaps
Leerlingen kunnen hun Mattermap ook publiceren. Nadat ze dit hebben gedaan, kan de Mattermap embed worden, bijvoorbeeld in de ELO. Ook kan de Mattermap gedeeld worden via sociale media zoals Facebook, Twitter, LinkedIn, maar ook via e-mail. Handig als leerlingen bijvoorbeeld samen aan een werkstuk werken.

Vorige week schreef ik al een blog over deze handige tool. In deze blog lees je meer ideeën vanuit zowel leerling- als docentperspectief. Je kunt ook het leerpad van Edutrainers over handige apps en tools volgen, hierin wordt Mattermap ook besproken.

Meer doen met informatievaardigheden? Met ons nieuwe lesmateriaal voor studievaardigheden leren leerlingen goede zoekvragen en zoekwoorden te bedenken, informatie te beoordelen op bruikbaarheid en betrouwbaarheid en informatie te verwerken.

Download een proefexemplaar van Tumult in de brugklas – studievaardigheden voor 1 havo/vwo of Tumult in de tweede – studievaardigheden voor 2 havo/vwo.

Print Friendly