Uitbreiding lesbrief ’t Is maar net hoe je het bekijkt!

Gepubliceerd op: 10 september 2013
Door: Martina Nieuwenhuis

Aan een positieve mindset kun je dus werken! Iemand anders kan je helpen door je te bemoedigen, maar jij bent degene die hier iets mee moet doen. Iets om eens met je leerlingen te oefenen dus! Daarom is er de lesbrief ’t Is maar net hoe je ’t bekijkt. Resultaat? Een positieve mindset, over alle schoolvakken! Hieronder wat ideeën om de lesbrief mee uit te breiden:

Get in line!
In de vorige nieuwsbrief zat deze opdracht ook. Zet je leerlingen op een willekeurige plaats in een rij. Geef ze de opdracht dat ze zo snel mogelijk op alfabetische volgorde moeten gaan staan, van de eerste letter van hun minst leuke schoolvak. Hierbij gelden de volgende regels.

  • Je mag alleen overleggen met de twee klasgenoten die naast je staan. (Bijv. Vraag je buurman naar zijn stomste vak. Komt die letter eerder of later voor in het alfabet? Wissel eventueel met hem van plaats en overleg dan met degene die daarnaast staat.)
  • Je mag maar één plaats per keer opschuiven.
  • Vindt iemand hetzelfde vak stom, ga dan op alfabetische volgorde van jullie voornaam staan.

Presenteer jouw favoriete vak!
Bekijk het eens van de andere kant: wat vinden jouw leerlingen juist een fantastisch vak? Laat ze een super motiverende presentatie maken over dat vak. Waarom is dit het beste vak ooit? Wat kun je ermee in je eigen leven? In hun presentatie moeten ze het vak echt zien te ‘verkopen’.

TIP: Laat de leerlingen een elevator pitch voorbereiden. Dit is een korte presentatie waarin je iets verkoopt, in dit geval een schoolvak. De presentatie moet echt heel kort zijn, ± 30 seconden: de tijd die je met iemand in een lift doorbrengt!

Informatiemarkt organiseren
Presentaties kunnen wel eens lang duren en alle leerlingen zullen dan alle presentaties moeten bekijken. Een alternatief is een informatiemarkt. Laat leerlingen in groepjes hun favoriete schoolvak vertegenwoordigen en hier posters en goede oneliners voor voorbereiden. Eventueel kan zo’n vakken-informatiemarkt schoolbreed gedaan worden!

Docenten geven hun ‘leukste’ les
Spreek met de vakdocenten af dat zij de komende maand de leukste les ooit geven. Bedenk wat het leukste is van jouw vak in de belevingswereld van jouw leerlingen. Maak het zo hip en aantrekkelijk mogelijk. Bij Engels denk ik aan het op z’n meest bekakte Engels naspelen van een scene uit de laatste ‘it-film’ (Twilight? Harry Potter?). Bij geschiedenis maak je met de klas een hoorspel bij een door jou fantastisch verteld verhaal over een spannend geschiedkundig onderwerp (WOII? De moord op Kennedy?). Je kunt ze zelfs eerst zelf het verhaal laten schrijven bij Nederlands!

Doel van deze leuke lessen? Delen wat de functie van jouw vak is en je leerlingen de mooiste onderdelen laten zien: motiveren en aan een positieve mindset helpen dus!

Lesbrief Piekeruurtje
Tumult heeft vorig jaar de lesbrief Piekeruurtje uitgestuurd. Deze past goed bij de lesbrief van deze week: laat de leerlingen hun grootste zorgen over hun stomste vak opschrijven en in een vliegtuigje uit het raam gooien. Zo: weg zijn de zorgen!

Heb jij nog leuke uitbreidingsideeën bij deze lesbrief? Deel ze hieronder!

Misschien vind je dit ook interessant

2 Responses

  1. extra les idee over mindset en bemoedigen

    Zoek de verschillen:
    Verdeel de klas in twee groepen. De 1e groep gaat op een rij zitten en bevriest de eigen houding. De 2e groep kijkt goed en draait zich daarna om. De 1e groep verandert iets aan houding of kleding. De 2e groep draait zich terug en moet de verschillen zoeken. Daarna draaien de groepen van taak en zoekt groep 1 de verschillen bij groep 2.

    Het blijkt dat kinderen die minder op de voorgrond treden heel goed zijn in observeren. Zij groeien als de klas ontdekt dat zij zo opmerkzaam zijn. De kwaliteiten van de stillere kinderen komen nu wat meer op de voorgrond. Leuk om te zien hoe dit gaat in de klas.

    succes

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search