Uitbreiding lesbrief Start het nieuwe jaar met wat Tumult!

Gepubliceerd op: 9 januari 2018
Door: Admin Tumult

Ten eerste een heel fijn 2018 gewenst! Ik heb enorm genoten van de vakantie en zo’n jaarwisseling geeft me altijd het gevoel van een nieuwe frisse start. Om dat gevoel ook op te roepen in je klas, hebben we voor de eerste lesbrief van 2018 vijf korte frisse werkvormen op een rijtje gezet. Met deze werkvormen blikken leerlingen terug op 2017 en kijken ze vooruit naar 2018. Leuk om de komende weken in te zetten. Of doe bijvoorbeeld een week lang iedere dag een werkvorm met je klas! Benieuwd naar tips bij deze werkvormen?

Opdracht 1: verzamel herinneringen

Deze werkvorm is een variatie op het spel ‘Ik ga op reis en ik neem mee …’ Een leuke manier om terug te blikken op 2017. Doordat de leerlingen elkaars herinneringen moeten onthouden, zullen leerlingen dit niet snel vergeten. Om de werkvorm uit te breiden, laat je de leerlingen elkaar vragen stellen aan de hand van de herinneringen.

  • Wat was er zo leuk aan die gebeurtenis?
  • Wanneer gebeurde het?
  • Met wie was je?

Opdracht 2: Lachen!

Deze werkvorm kan wat onwennig aanvoelen in het begin. Lachen om het lachen, dat werkt toch niet? Wel dus! Zodra je begint met ‘nep’ lachen zul je zien dat je vanzelf echt begint te lachen. En dat je er een stuk vrolijker van wordt. Leuk om de dag mee te beginnen, dus!

Opdracht 3: Proppenspel

Om deze werkvorm te doen, moet je ervoor zorgen dat het erna weer rustig wordt. Doordat leerlingen gaan gooien met propjes, kan er chaos ontstaan, maar het kan er ook voor zorgen dat leerlingen even lekker hun energie kwijt kunnen.

Opdracht 4: Onbekende vriend

In deze opdracht krijgt iedere leerling een onbekende vriend die drie leuke dingen voor hem/haar uitvoert op school. Belangrijk hierbij is dat leerlingen drie dingen opschrijven die de ander voor hem/haar kan doen op school. Bijvoorbeeld: ik word blij van een leuk briefje op mijn bureau.

Opdracht 5: Kaart aan jezelf

Een kaart met een terugblik op 2017 en een vooruitblik op 2018: hoe leuk is het om die halverwege of aan het eind van 2018 te krijgen om te zien wat je hebt opgeschreven?! Bespreek na:

  • Wist je nog wat je had opgeschreven?
  • Is je wens uitgekomen?
  • Wat voor gevoel geeft het om je herinnering weer te lezen?

Wanneer welke werkvorm?

Wanneer zet je de werkvormen in? Je kunt allerlei kanten met ze op en het is natuurlijk helemaal aan jou om te bepalen wanneer je de werkvormen inzet. Een paar ideeën:

  • elke week; iedere week een werkvorm
  • wanneer je zin hebt in een frisse werkvorm om je les mee te starten of eindigen
  • een week lang iedere dag een werkvorm
  • laat de leerlingen een werkvorm kiezen die ze leuk vinden

Wil je meer van dit soort oppeppers en ontspanners? Lees dan onze blogserie daarover!

Heb je zelf ook nog leuke werkvormen tot je beschikking? Deel ze onder deze blog!

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search