Uitbreiding lesbrief Alle leuke momenten op een rij

Gepubliceerd op: 13 september 2016
Door: Admin Tumult

Het plannen van toetsweken en deadlines is een normale gang van zaken op school. Maar plannen jullie ook de leuke momenten in? Met de lesbrief ‘Alle leuke momenten op een rij!’ uit de nieuwsbrief van deze week maak je met de klas een ‘leuke-momenten-jaarkalender’. Leuk als vooruitzicht op alle leuke dingen die er gaan komen. En ook een goede werkvorm om het belang van plannen aan te stippen! 

In deze blog geef ik wat uitbreidingsideeën bij de lesbrief.

Belang van plannen

School, een bijbaantje, vrienden, muziek, sporten… Noem het maar op. Om al deze leuke dingen te doen moet je ze plannen. Zo voorkom je dubbele afspraken en onthoud je alle belangrijke activiteiten. Een planning zorgt voor rust in het hoofd en kan het zelfvertrouwen van leerlingen vergroten. Om leerlingen het belang van plannen te laten in zien is de lesbrief ‘Alle leuke momenten op een rij!’ een leuke start.

Uitbreidingsideeën bij de lesbrief

In de ‘leuke-momenten-jaarkalender’ komen verjaardagen, vakanties, schooluitjes, klassenfeesten en persoonlijke leuke momenten.

1. Gebruik de tool Canva

In de lesbrief maken de leerlingen in twee- of drietallen een maandkalender. De leerlingen kunnen een maandkalender downloaden via de link in de lesbrief of zelf een maandkalender maken op papier. Maar je kunt ze ook de opdracht geven om de kalender in de tool Canva te maken. Laat ze zelf een mooi ontwerp uitkiezen.

2. Maak een facebookpagina voor de klas

Deel de jaarkalender op de facebookpagina van de klas. Zet deze in ‘documenten’ of maak voor iedere verjaardag, uitje, vakantie etc. een evenement aan. Laat de leerlingen een goede omslagfoto kiezen en leuke filmpjes delen van persoonlijke leuke momenten om de Facebook ‘op te leuken’.

3. Kom elke maand terug op de kalender

Bekijk elke maand: wat staat er op de planning? Komt er een verjaardag aan? Vraag de leerling naar zijn/haar plannen die dag. Is volgende week het klassenuitje? Bespreek met de leerlingen de voorbereiding, de planning van de dag of wat ze moeten meenemen. Bekijk ook of er nog nieuwe dingen zijn die op de kalender thuis horen.

4. Zet een leerling in het zonnetje

De leerlingen zetten ook ‘persoonlijke-leuke-momenten’ in de kalender. Besteed hier aandacht aan. Begin bijvoorbeeld elke mentorles met het doornemen van de planning van de afgelopen week. Wie heeft wat meegemaakt? Laat ze kort vertellen hoe het was. Of laat ze een foto of video meenemen van het moment. Plak de foto op de papieren kalender of zet deze op de facebookpagina van de klas.

Wil je dieper ingaan op de vaardigheid plannen? Bekijk dan onze abonnementen Tumult in de Brugklas studievaardigheden voor 1 vmbo-t/havo en 1 havo/vwo en Tumult in de Tweede studievaardigheden 2 havo/vwo.

We horen graag wat je van de lesbrief vindt. Heb je zelf nog leuke ideeën bij de lesbrief? Laat een reactie achter onder deze blog!

Misschien vind je dit ook interessant

One Response

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search