Uitbreiding lesbrief: Kies je klassiekers!

Gepubliceerd op: 10 maart 2015
Door: Veerle van Pinxteren

De sprookjes van Hans Christian Andersen, Don Quichot, Madonna, Beethoven, Jip & Janneke … zomaar een aantal klassiekers. Klassiekers komen niet allemaal uit de vorige eeuw of daarvoor. In elk decennium worden nieuwe klassiekers geboren! En elke generatie krijgt zijn eigen klassiekers. Daarom gaan leerlingen in deze lesbrief de klassiekers van hun generatie kiezen. Om de les extra leuk te maken, in deze blog een aantal uitbreidingsideeën.

Ideeën voor tijdens de les

klassiekers_old timerIntro van de les
Begin de les met het bekijken van dit filmpje met de top 20 hits van 2010-tot nu.

Kijkvragen:
-Welke nummers herken je (niet)?
-Denk je dat iedereen deze nummers kent? Wie wel/niet?
-Welke nummers hoor je over 10 jaar denk je nog steeds?

Klassiekers/klassieken?
Bespreek met elkaar wat klassiekers eigenlijk zijn. Heeft iedereen dezelfde klassiekers? Verschilt het per leeftijd, per land, per persoon? Kan alles een klassieker zijn? Boeken, muzieknummers, Disneyfilms, haarkapsels?

Kijk eventueel op de site van OnzeTaal voor het verschil in betekenis tussen ‘klassiekers’ en ‘klassieken’.

Vertel over je eigen klassiekers
Niets leukers voor een leerling dan erachter komen hoeveel verschillen er zijn tussen hem/haar en de docent. Vertel daarom wat in jouw tijd in de mode was of met welk speelgoed je speelde. Zoek er ook een paar afbeeldingen bij om je ‘klassiekers’ te laten zien.

Afsluiting van de les: De klassiekers van de toekomst
Sluit de les af met een voorspelling voor de toekomst. Welke boeken, tv-series, games, nummers die momenteel populair zijn, gaan volgens jouw leerlingen echte klassiekers worden? Laat leerlingen eerst zelf een paar voorspellingen opschrijven en doe daarna een rondje door de klas. Welke voorspellingen worden vaker genoemd? Leuk om een agendareminder in je telefoon te zetten voor over een paar maanden (of een jaar als je de klas volgend jaar weer hebt) met daarin de voorspellingen. Tegen die tijd kunnen jullie nog eens terugkijken naar de voorspellingen en of er nu al een paar tussen zitten waar je niets meer van hoort of juist nog steeds.

Ideeën voor buiten de les

Interview je ouders
Geef leerlingen de opdracht hun ouders te vragen wat hun klassiekers zijn voor elk van de tien thema’s uit de lesbrief. Laat de lesbrief mee naar huis nemen en tip leerlingen om bijvoorbeeld tijdens het avondeten een gesprek te hebben over wat de klassiekers van hun ouders zijn. Noemen ze dingen op die je leerlingen ook (her)kennen?

Bespreek klassiekers in de vaklessen
Vraag vakdocenten in hun les 5 minuten te besteden aan de klassiekers binnen hun vakgebied. Denk aan boeken, maar ook aan onderzoekers, kunstwerken en artiesten. Zo kun je bij Nederlands denken aan klassieke literaire werken, maar misschien ook wel aan Nederlandstalige bands zoals Bløf. Denk bij Frans ook niet alleen aan Zola en Jacques Brel, maar ook Stromae, de Franstalige artiest die nu al een legende lijkt te worden. Verder is het leuk om bij wiskunde bijvoorbeeld ook iets te laten zien van wiskunst zoals de werken van Escher. Grote namen genoeg denk ik om te laten zien hoe de verschillende vakgebieden met klassiekers in het heden te maken hebben.

Veel plezier met het kiezen van klassiekers!

Wat zijn jouw klassiekers?

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search