Uitbreiding lesbrief Jouw masterpiece!

Gepubliceerd op: 30 oktober 2018
Door: Martina Nieuwenhuis

In november vindt de Nationale Kunstweek plaats. Als ode aan de kunst én aan het Tumult-lesmateriaal over kunst krijgen nieuwsbriefabonnees en gebruikers van Tumult Free vandaag een lesbrief waarmee leerlingen elkaars favoriete kunst ontdekken. Denk maar eens terug: als puber heb je dat ene nummer grijsgedraaid en wel tig keer naar die ene film gekeken. Jouw leerlingen hebben ook een kunstwerk dat ze fantastisch vinden. Welke? Dat delen ze met elkaar met de lesbrief Jouw masterpiece! Ze bekijken hun masterpiece ook nog eens vanuit een kritische kunstblik! In deze blog een aantal ideeën om de les aan te passen.

Jouw smaak

Wil je nadruk leggen op het feit dat smaken verschillen en dat er voor ieder wat wils is in de kunst? Start dan met het stemmen op diverse kunststukken (van muziek tot tattoo tot beeldende kunst). Mooi of niet? Laat enkele leerlingen hun mening motiveren en bespreek of je het met elkaar eens moet zijn. Een leuk kunstwerk om op te stemmen is het Strandbeest. Ga daarvoor naar www.strandbeest.com en bekijk het filmpje. Hierin zie je een kunstwerk gemaakt door Theo Jansen, die dit jaar Kunstenaar van het Jaar is geworden! Nog een leuke is het kunstwerk van Banksy dat door de papierversnipperaar ging nadat hij was geveild. Denken de leerlingen anders over het versnipperde kunstwerk dan voordat het was versnipperd?

Jouw favoriet

Introduceer deze lesbrief door jouw persoonlijke favoriet te laten zien, horen, ervaren. Vertel waarom jij dit werk zo fantastisch vindt of laat leerlingen daarnaar raden. Doe dat eventueel al vanuit de vier onderdelen die in de lesbrief beschreven staan.

Wat is ‘kunst’ en wat doet het met je?

Bespreek voorafgaand aan de lesbrief wat kunst met je doet. Veel leerlingen zullen geneigd zijn te denken aan beeldende kunst in een statig museum, niet aan die song van hun favoriete artiest die ze diep raakt. Dat dat laatste ook kunst is, is al een inzicht op zich. Noem samen zo veel mogelijk vormen van kunst op. Van graffiti tot theater. Vraag hoe belangrijk deze kunstvorm is voor je leerlingen. Wat halen ze eruit?

Kunst bij je emotie

Je kunt deze lesbrief specifieker maken door leerlingen een favoriet kunststuk te laten presenteren bij een bepaalde emotie. Naar welke kunst grijp je als je verdrietig bent? Of juist als je heel blij en uitgelaten bent? Verdeel eventueel de klas in groepen voor de basisemoties: blij, boos, verdrietig, bang. Deel de emotiekunst met elkaar: zo hebben je leerlingen altijd wat ‘bij de hand’ in geval van nood!

Database met kunst

Je kunt vanaf nu elke les starten met een korte pitch, maar hoe leuk is het om daarnaast een database met masterpieces te maken? In een padlet kunnen leerlingen allemaal hun masterpiece invoeren. Zo ontstaat een soort klassikale collage; een wall of fame. Je kunt die natuurlijk ook op papier maken en in de school ophangen. Leuk ook om samen na te denken hoe je een favoriete song verbeeldt in een collage!

De vier onderdelen van kunst

Met de lesbrief bekijken de leerlingen hun masterpiece vanuit de vier pijlers van kunst. Je kunt de nadruk hierop vergroten door samen een voorbeeldkunststuk te bekijken en op de vier onderdelen te letten. Of discussieer met elkaar over de vier onderdelen. Voor welke onderdelen ben jij meer gevoelig dan voor andere? Word je eigenlijk altijd blij van ingenieuze technieken of ben je meer van een goed verhaal?

Benieuwd waarmee je leerlingen komen! De meest unieke masterpieces zie ik graag in een reactie onder deze blog!

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search