Uitbreiding lesbrief Hoe werk jij samen?

Gepubliceerd op: 5 juni 2018
Door: Evelien Jansen

Hoe vaardig zijn jouw leerlingen in samenwerken? Ontdek het met de lesbrief Hoe werk jij samen? Aan het einde van deze les zullen je leerlingen zich allemaal realiseren dat je eigenlijk niet zonder elkaar kunt om succesvol teamwork te bereiken. In deze blog geef ik je ideeën om de les uit te bereiden.

Start de les met een filmpje

De lesbrief begint met de quote ‘Alleen ga je sneller, maar samen kom je verder’. Maak met deze quote een koppeling naar het filmpje over teamwork. Dit filmpje vind je in Tumult Free in Mijn Tumult. De leerlingen zien met dit filmpje dat je met goed teamwork veel kunt overwinnen. Vraag de leerlingen welke kenmerken van succesvol teamwork ze terugzien in het filmpje.

Voorwaarden voor succesvol teamwork

Leerlingen ontdekken tijdens deze les wat belangrijk is bij succesvol teamwork. Om leerlingen nog bewuster te kunnen maken van deze kenmerken, hebben we hier een aantal vragen voor je opgesteld die je aan de leerlingen kunt stellen tijdens de les. Deze vragen sluiten aan bij de principes van coöperatief leren, ook wel het GIPS-model genoemd. Volgens Kagan voorwaarden om coöperatief leren te bereiken.

  • Gelijke deelname: heeft iedereen uit het groepje evenveel gedaan?
  • Individuele aanspreekbaarheid: kan iedereen uit het groepje benoemen wat de tactiek is voor jullie spel?
  • Positieve wederzijdse afhankelijkheid: heb je het gevoel gehad dat je elkaar nodig had om de opdracht uit te kunnen voeren?
  • Simultane interactie: waren jullie tegelijkertijd in actie?

Let’s play another game

Je kunt de leerlingen in plaats van woorden laten schrijven figuren laten tekenen. Laat ze bijvoorbeeld een smiley tekenen binnen tien minuten. De basiselementen zoals het gezicht, de ogen en de mond moeten binnen deze tien minuten getekend zijn. Bij alle extra details die worden getekend in het gezicht (denk aan haar, neus, oren, hoed, of sieraden) krijgen de leerlingen bonuspunten. Laat de leerlingen deze details zelf bedenken. Dit zorgt voor een leuke interactie tijdens het spel. Welk groepje heeft binnen de tien minuten de meeste punten verzameld?

Nog meer uitdaging

Kan jouw klas wel wat meer uitdaging aan bij het samenwerken? Dan heb ik hier een idee om de teamchallenge nog iets moeilijker te maken. In dit spel is de samenwerking aangewezen op leiderschap binnen de groep. Laat de leerlingen binnen het groepje één leider aanwijzen. De andere drie spelers van het groepje hebben tijdens het spel een blinddoek om. Alleen de leider weet het woord dat geschreven moet worden, maar mag dit woord niet zeggen aan de andere spelers. Op richtingaanwijzingen van de leider proberen de andere drie het woord te schrijven door de touwtjes te besturen. Vraag de leerlingen hoe ze deze samenwerking ervaren.

Heb jij nog meer lesideeën om leerlingen bewust samen te laten werken? Deel ze een reactie onder deze blog!

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search