Uitbreiding lesbrief Hoe stel je prioriteiten?

Gepubliceerd op: 3 november 2015
Door: Martina Nieuwenhuis

We zijn vorig jaar gestart met het schrijven van nieuw lesmateriaal. De eerste twee nieuwe titels zijn verkrijgbaar: Tumult in de brugklas (studievaardigheden) voor havo/vwo en Tumult LOB dossier voor klas 2 vmbo (- t en – bkg). Dit jaar voegen we daar een aantal titels aan toe, op het gebied van studievaardigheden, LOB en sociaal-emotionele vaardigheden. In de nieuwsbrieven sturen we je af en toe een voorbeeldles uit deze nieuwe werkboeken, zodat je deze met je leerlingen kunt uitproberen. Deze week komt de voorbeeldles uit Tumult in de tweede (studievaardigheden) voor havo/vwo. In deze blog geef ik je wat uitbreidingsideeën rondom het thema van de les: Hoe stel je prioriteiten?

Let op: de lesbrief is nog niet opgemaakt zoals dat in het werkboek gedaan zal worden.

Besteed aandacht aan de takenlijst
Voordat je kunt prioriteren, moet je weten wat je taken zijn. In een les voorafgaand aan de voorbeeldles kun je hier aandacht aan besteden. Laat de leerlingen een lijst van schoolgerelateerde to do’s maken, bijvoorbeeld voor het tijdsbestek van een week. Laat ze ook een lijst maken van niet schoolgerelateerde to do’s. Denk aan hobby’s, sporten, cadeautje kopen voor iemands verjaardag, hond uitlaten etc. Laat ze deze twee lijsten met to do’s samenvoegen en verdelen over de dagen in de week. Let op dat ze niet te veel taken inplannen voor één dag. Laat ze inschatten hoeveel tijd ze voor elke taak nodig hebben en hoeveel tijd ze per dag te besteden hebben. Hebben ze meer taken dan tijd? Daar komt het prioriteren om de hoek kijken, tijd voor de voorbeeldles uit Tumult in de tweede!

Eisenhower Matrix
Dit is de matrix waar deze les op gebaseerd is. Urgent en belangrijk zijn daarin kernwoorden. Is een taak belangrijk en urgent? Meteen doen. Is het wel urgent maar niet belangrijk? Op de tweede plek. Is het belangrijk maar niet urgent? Derde plek. En de vierde plek is voor taken die niet belangrijk en ook niet urgent zijn. Deze matrix helpt je om je takenlijst te ordenen. Meer achtergrondinformatie over deze matrix zie je in dit filmpje.

Klassengesprek
Het kan zijn dat verschillende leerlingen hun prioriteiten anders stellen. Dit heeft misschien te maken met inzicht, maar misschien ook met normen en waarden. Vindt leerling X het heel belangrijk om naar mensen om te kijken? Dan zal hij/zij het bezoek aan de zieke buurvrouw misschien sneller prioriteit geven dan een ander. Dat is iets om je bewust van te zijn. Bespreek met de klas hoe je bepaalt wat belangrijk is en prioriteit heeft. Waar hangt dat vanaf? Ook kun je discussiëren over hoe je urgente taken vóór kunt zijn. Want als je constant alleen maar urgente zaken aan het afhandelen bent, anticipeer je misschien niet goed op taken die eraan komen.

Meer zien van Tumult in de tweede?
Je kunt alvast de omslag, de inhoudsopgave én het eerste hoofdstuk van het nieuwe abonnement Tumult in de tweede voor havo/vwo bekijken. Handig om een overzicht te krijgen van wat er nog meer in het werkboek zit en hoe de thema’s zich ontwikkelen ten opzichte van Tumult in de brugklas. De werkboeken worden namelijk aan de hand van een doorlopende leerlijn geschreven!

Meedenken over de ontwikkeling van Tumult in de tweede? Heel graag! Geef je op voor de pilot van Tumult in de tweede voor havo/vwo. We nemen dan zo snel mogelijk contact met je op!

We zijn benieuwd naar je reactie op deze les over prioriteren! Wil je jouw reactie achterlaten? Vul dan deze enquête in of zet je reactie hieronder.

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search