Ken je dat gevoel, dat je thuiskomt van een dag werken en direct op de bank neer wilt ploffen? Dat gevoel had ik gister. Helaas stonden mijn hardloopschoenen op mij te wachten. Uiteindelijk ben ik toch gaan lopen, want als beloning mocht ik daarna wél op de bank. Iedereen kent wel van die momenten dat je moeite hebt jezelf te motiveren, ook je leerlingen. Met de lesbrief van deze week leren ze zichzelf motiveren. In deze blog geef ik je wat extra ideeën voor deze les.

Just Do It

Met de slogan ‘Just Do It’ daagt Nike mensen wereldwijd uit om het beste uit zichzelf te halen. In Tumult Free in Mijn Tumult vind je een promotiefilmpje van Nike. Bekijk het filmpje met de klas en bespreek de vragen hieronder. Je kunt leerlingen de vragen eerst in groepjes laten bespreken en daarna klassikaal een terugkoppeling maken.

  • Waar denk je aan bij ‘Just Do It’?
  • Wat is de belangrijkste boodschap van dit filmpje?
  • Herken je sporters uit het filmpje?
  • Wat hebben zij moeten doen om zover te komen in hun carrière?
  • Wat motiveert sporters?

Mindmappen

Maak een mindmap op het bord met daarin het woord motivatie. Laat leerlingen in tweetallen opschrijven wanneer zij gemotiveerd zijn om iets te doen. Laat de duo’s dit opschrijven op een post-it en op het bord plakken. Deze werkvorm kun je ook doen met een digitaal prikbord als Padlet. Leerlingen posten hun opmerkingen dan digitaal. Leuk als je wilt variëren in de les of als je leerlingen niet door de klas wilt laten lopen. Leren hoe Padlet werkt? Bekijk dit leerpad van Edutrainers.

Denken – delen – uitwisselen

Laat leerlingen dingen bedenken waar ze tegenop zagen afgelopen week, maar die toch hebben gedaan. Hoe kregen ze zichzelf zover? Laat de leerlingen dit in groepjes met elkaar delen. Vraag daarna een paar leerlingen hun verhaal te vertellen.

Beloningenmuur in de klas

Maak een Beloningenmuur in de klas en gebruik deze ook echt! De beloningen kunnen individueel of aan een groepje leerlingen uitgereikt worden, afhankelijk van wat ze gedaan hebben. Bedenk zelf of samen met de klas waar je leerlingen een beloning voor wilt geven. Gebruik de muur bijvoorbeeld om leerlingen te stimuleren:

  • het klaslokaal netjes achter te laten (bord schoonmaken, stoelen op de tafels, etc.);
  • gedurende één week elke dag hun huiswerk af te hebben;
  • gedurende één week elke dag hun boeken, agenda, device bij zich te hebben;
  • hun device altijd opgeladen mee te nemen.

Vraag de leerlingen vervolgens zelf een lijst met beloningen te maken, net zoals in de lesbrief staat. Laat ze hun briefjes bij je inleveren. Dit kan ook met een leuke digitale tool, zoals Trello, Answergarden of Padlet.

Jij kiest welke beloningen er op de muur komen. Ze moeten wel reëel en uitvoerbaar zijn. Hieronder vind je een aantal ideeën. De leerling:

  • krijgt een extra punt (of percentage) bovenop een cijfer voor dit vak;
  • mag vijf minuten eerder uit de les (als dit kan i.v.m. andere lessen);
  • mag iets voor zichzelf doen als het werk is afgerond;
  • mag tien minuten later beginnen (als jouw les de eerste van de dag is en dit in overleg met de school mag);
  • kiest de film voor de laatste les voor de vakantie;
  • bedenkt een klassenuitje;
  • kiest een liedje voor in een opdracht van de les (als je een taal geeft kan dit heel goed!);
  • kiest tijdens het zelfstandig werken een radiostation of liedje;
  • zit een lesuur op jouw plek, of op jouw stoel (of een andere als je er een extra kunt krijgen).

Beloon jezelf!

De leerlingen hebben in hun agenda opgeschreven waar ze tegenop zien de komende week en waarmee ze zichzelf gaan belonen. Vraag de volgende les hoe het ging. Ging het gemakkelijker met een beloning of was er nog steeds veel tegenzin?

Heb je de lesbrief in de klas gebruikt? Ik ben benieuwd naar je ervaringen. Heb je zelf nog leuke ideeën om leerlingen te motiveren? Deel ze in een reactie onder deze blog!

Print Friendly, PDF & Email