Uitbreiding lesbrief Een (goede) foto zegt meer dan 1000 woorden!

Gepubliceerd op: 25 oktober 2016
Door: Martina Nieuwenhuis

De herfst is weer in volle gang. Je houdt ervan of niet, maar ik denk dat iedereen het er wel over eens is dat het een prachtige tijd is om foto’s te maken! De natuur verandert en verkleurt met de dag. Daarom gaat de lesbrief van deze week over het maken van (goede) foto’s, met als thema herfst. Leuk om te doen in een kunstles, maar zeker ook leuk voor in de mentorles! In deze blog wat informatie over de lesbrief en uitbreidingsideeën.

Dezelfde opbouw als ons kunstmateriaal!

Bij kunstvakken wordt vaak gewerkt vanuit de disciplines: toneel, muziek, beeldende kunst, dans, architectuur etc. In ons lesmateriaal is dat anders. Wij werken vanuit vier pijlers: verhaal, compositie, techniek en waarde. De disciplines komen natuurlijk wel steeds terug in de pijlers, maar deze vormen samen de basis van het lesmateriaal. In deze lesbrief zijn de vier pijlers ook verwerkt. Alleen voor de discipline fotografie natuurlijk, maar de lesbrief geeft zo een beetje een idee van hoe ons kunstlesmateriaal in elkaar zit!

Foto’s analyseren en ordenen

De leerlingen maken een hele serie foto’s: op de eerste foto staat alleen het verhaal, aangevuld met een doordachte compositie (foto 2), een passend filter (foto 3) en iets origineels (foto 4). In de lesbrief wordt alleen gezegd dat de tweetallen de foto’s vergelijken. Je kunt dit uitbreiden met een opdracht waarin de leerlingen deze vier foto’s printen en het stapeltje foto’s op willekeurige volgorde leggen. Laat ze vervolgens ruilen met een ander tweetal. Kunnen ze elkaars foto’s op volgorde leggen? Laat ze dit bespreken: waarom denken ze dat dit de goede volgorde is? Klopt dat? Wat vinden ze van de keuzes van het verhaal, de compositie, de filter en de originaliteit? Doe ditzelfde klassikaal, met foto’s op het digibord. Kunnen de leerlingen zien wat de volgorde is?

Competitie

Aan het eind van de lesbrief stemmen de leerlingen op de beste foto. Let op dat ze niet op hun eigen foto stemmen! Je kunt een aantal leerlingen hun keuze laten motiveren: waarom vinden ze dit de beste foto? Je kunt de leerlingen ook per pijler laten stemmen:

  • Het beste verhaal
  • De beste compositie
  • De best gekozen filter
  • De origineelste foto

Expositie

Organiseer in de school een expositie. Is er nog een gang die wat opgeleukt moet worden? Of is er een vaste plek waar wisselende kunstwerken van de leerlingen hangen? Hang daar alle foto’s, voorzien van wat herfstattributen zoals blaadjes, kastanjes en misschien wat mooie rode of oranje doeken. Je kunt dit ook door een aantal leerlingen laten doen natuurlijk. En wie weet is jouw klas niet de enige die deze lesbrief doet: hang dan alle foto’s bij elkaar!

Veiling

Wil je meer aandacht besteden aan de pijler waarde? Naast originaliteit gaat waarde natuurlijk ook over de waarde in geld. Organiseer bijvoorbeeld een veiling voor de buurtbewoners van de school of laat de leerlingen hun foto’s in het centrum van de stad/het dorp verkopen. Druk ze eerst mooi af op canvas of misschien wel op hout, of laat de leerlingen vierluiken maken van hun fotoserie.

Ik ben heel benieuwd naar de foto’s van deze lesbrief, dus stuur je foto’s naar info@tumultgroep.nl of zet de hashtag die jullie gebruiken hieronder in een reactie! Wellicht worden ze op deze blog geplaatst! Ook als je nog aanvullende ideeën hebt om de lesbrief mee uit te breiden hoor ik het graag!

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search