Uitbreiding lesbrief Go Green!

Gepubliceerd op: 5 januari 2016
Door: Martina Nieuwenhuis

“Een nieuw jaar, een nieuw begin!” Zo start de Tumult lesbrief Go Green!, de eerste lesbrief van dit kalenderjaar. In deze lesbrief maken de leerlingen een ontwerp voor iets groens in of rond de school. Planten, bloemen, groenten en fruit, alles kan in hun ontwerp meegenomen worden. Waarom dit thema? Twee redenen: 1. Planten hebben een bewezen positief effect op mensen en dat kan iedereen wel gebruiken in deze koude wintermaanden. 2. Van zaadje tot plant: een nieuw begin. Net als 2016: een heel gelukkig nieuwjaar allemaal!

In deze blog geef ik wat uitbreidingsideeën en variaties bij de lesbrief.

In het klein…
Geen zin om dit op schoolniveau te doen? Omdat het dan toch niet écht geplant gaat worden? Geen probleem. Schaf een paar plantenbakken aan en zet die in de vensterbank. Laat de leerlingen in groepjes een plantenbak inrichten en zet deze in het lokaal waar standaard de mentorles gegeven wordt!

In het groot!
Organiseer een wedstrijd: de drie beste ideeën gaan uitgevoerd worden. De directie van de school is de jury. Dit kan zelfs schoolbreed gedaan worden! Maak de klassen met de winnende ideeën verantwoordelijk voor de uitvoering ervan. Eén groepje naar het tuincentrum, één groepje maakt de plek vast zaai-/plantklaar, weer een ander groepje verzamelt schepjes, handschoenen etc. Moeten een aantal dingen eerst in een kas gezaaid worden? Daar zorgt weer een anders groepje voor. Win-win situatie: leuke lessen, betrokken leerlingen én een vrolijke schoolomgeving!

Wie is verantwoordelijk?
Bedenk voordat de plantjes geplant worden, wie ze gaat verzorgen. Bedenk van tevoren welke taken er zijn: water geven, snoeien, blaadjes weghalen etc. Maak een rooster van al die taken en bedenk wat reëel is om aan tijdsinvestering van de leerlingen te vragen. Een kleine taak (eens in de tien weken een week lang water geven) moeten de leerlingen sowieso aankunnen! Wie doet de rest?

Biologie: onderzoek effect planten
Laat je leerlingen een werkstuk maken over het effect van planten op de luchtkwaliteit, op mensen, op de omgeving. Heb je goede meetapparatuur in de school? Dan kun je ze zelfs het verschil in luchtkwaliteit laten meten, voor en na de planten in de klas!

Bingo!
Een voorjaarsbingo (want naar het voorjaar kijken we allemaal uit, niet?). Laat de leerlingen zelf een bingokaart maken van woorden die met voorjaarsplanten te maken hebben. Laat ze zes woorden opschrijven. Bijvoorbeeld: narcis, kelk, sneeuw, kleur etc. Geef vervolgens een les over voorjaarsbloemen en planten. Laat de leerlingen goed opletten en naar hun bingokaart kijken: noem jij een woord wat hierop staat? Dan strepen ze die door. Wie heeft als eerste bingo? Dit bingospel kan natuurlijk ook met een ander thema.

Heb jij nog meer ideeën om deze lesbrief mee uit te breiden? Ik hoor ze graag, in een reactie hieronder.

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search