Uitbreiding lesbrief Get happy!

Gepubliceerd op: 15 september 2015
Door: Martina Nieuwenhuis

Heb je vandaag onze nieuwsbrief al geopend? En gedacht: “He, een nieuwe stijl lesbrief!” Op het eerste gezicht ziet het er namelijk heel anders uit. Dit heeft te maken met het nieuwe lesmateriaal. Vorig jaar zijn we gestart met het schrijven van een nieuwe lijn van lesmateriaal voor vaardigheden. Het eerste resultaat is er al: de werkboeken Tumult in de Brugklas en Tumult LOB dossier zijn verkrijgbaar en de eerste reacties zijn heel positief! Daar zijn we trots op. En daarom gaan we deze nieuwsbrieven het komend jaar zo af en toe in het teken stellen van ons nieuwe materiaal. Zo krijgen jullie er vast een idee bij!

Deze lesbrief is een les uit Tumult in de Brugklas en volgende week komt er een uit Tumult LOB dossier. Ook zullen we lessen versturen uit lesmateriaal dat nu nog volop in de steigers staat, maar wat volgend schooljaar wél te bestellen zal zijn. In deze blog wat uitbreidingsideeën bij deze lesbrief. We zijn benieuwd wat jullie van ons nieuwe vaardighedenlesmateriaal vinden!

De startopdracht nabespreking
Nog een actieve werkvorm in de les bouwen? Bespreek de startopdracht dan op de volgende manier na:
• Noem de activiteiten één voor één.
• Leerlingen reageren door hun duim omhoog, omlaag of in het midden te doen.
• Vraag één of twee leerlingen om hun antwoord toe te lichten.
• Wijs ook een paar leerlingen aan om hun zelfbedachte activiteit te noemen en laat de klas weer reageren door hun duim al dan niet op te steken.

Gooi je piekergedachten weg!
Deze lesbrief gaat over jezelf motiveren. Dat jezelf motiveren af en toe nodig is, weten ook wij. Soms heb je ergens geen zin in, of blijf je maar piekeren. Dat hoort erbij en is niet te voorkomen. Dat is een belangrijke boodschap voor leerlingen: ieder mens baalt wel eens, je hoeft niet altijd zin te hebben en positief te zijn. Wel kun je soms zin maken of kan het opluchten om je piekergedachten los te laten. Laat de leerlingen als uitbreiding op deze lesbrief hun grootste zorgen op papier zetten, hier een vliegtuigje van vouwen en deze uit het raam gooien. Een soort fysieke manier om de piekergedachtes uit het raam te gooien!

Samen lachen
Deze werkvorm komt uit de theaterwereld. Leg het van tevoren uit aan de leerlingen. Ga met elkaar in een kring op de grond zitten. Begin te lachen, zonder iets te zeggen. Lach steeds harder en laat de leerlingen mee lachen. Uiteindelijk zal dit zo aanstekelijk werken dat er een paar de slappe lach krijgen. Over motiveren en een positief gevoel gesproken!

Meer informatie…
Vond je dit een leuke les en zou je wel structureel van dit soort lessen willen geven in jouw (mentor)klas? Bekijk deze factsheet met meer informatie over het werkboek Tumult in de Brugklas of neem contact met ons op als je vragen hebt over het verschijnen van dit werkboek voor andere niveaus. Ook kun je een beoordelingsexemplaar aanvragen en natuurlijk kunnen wij ook een presentatie komen geven over dit materiaal. Oftewel: alles is mogelijk. We hopen dat jullie na deze les gemotiveerd zijn!

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search