Uitbreiding lesbrief Dit zijn mijn regels!

Gepubliceerd op: 20 mei 2014
Door: Martina Nieuwenhuis

Aan het begin van onze periode in Ethiopië, was alles in onze ogen één grote chaos. Het verkeer, de manier van met elkaar omgaan, de vertrektijden van de bus. We konden nergens structuur in ontdekken. Maar langzamerhand ontdekten we, dat er meer regels waren dan we dachten. De bus vertrekt bijvoorbeeld op het moment dat ‘ie vol is! (On)duidelijke regels, daar gaat de nieuwe Tumult lesbrief over. In deze blog geef ik wat ideeën om onze lesbrief verder uit te breiden. 

Ik ga op reis…
De lesbrief begint met het spel “Ik ga op reis en ik neem mee…” in een aangepaste versie. We hebben deze aangepast in verband met de tijd die het anders kost. Heb je meer tijd voor deze lesbrief? Je kunt dan overwegen het spel op de klassieke manier te spelen. Neem dan ook de versie dat de leerlingen geen voorwerpen mee mogen nemen die met dezelfde letter beginnen als hun eigen voornaam. Deze kost de meeste uitdaging maar ook het meeste tijd. Kent iemand in de klas het spel al? Dan is deze de spelleider. Je kunt dan zelfs in twee aparte groepen spelen! Welke groep heeft de regel als eerste door?

Tumult lesbrief over regelsTIP: Laat de leerlingen met hun zelfbedachte regels ook een dergelijk spel verzinnen en spelen!

Schoolregels
Hebben leerlingen zelf regels bedacht voor op school of in de klas? Bespreek deze met de groep. Zijn dit goede regels? Waarom? Willen we er een paar van uitproberen de komende week?

Filosoferen over regels
We kunnen wel zeggen dat regels voor duidelijkheid zorgen, maar is dat ook altijd zo? Goed om dat eens met je leerlingen te bespreken. Ga in een kring zitten of laat leerlingen in groepjes werken, afhankelijk van hun eerdere ervaring met filosoferen. Maak duidelijke afspraken over hoe een filosofiegesprek gaat verlopen (door elkaar praten of juist niet, wie geeft aan wanneer er gesproken mag worden door wie etc). Bereid een aantal vragen voor die aanleiding geven tot discussie. Hier een aantal ideeën:

  • Waarvoor dienen regels?
  • Wat kun je met regels regelen? Wat niet?
  • Moet je je altijd aan regels houden?
  • Hoe ver moet je gaan met regels? (Denk aan de hoeveelheid verkeersborden in Nederland, is iemand die steelt om eten te kopen voor zijn verhongerende familie strafbaar of niet etc.)
  • Zijn er ook slechte regels?
  • Hoe zou het zijn zonder regels?

Klassenregels
Er gelden vast en zeker speciale regels in de klas. Welke zijn dat? Deze lesbrief geeft aanleiding om die regels nog eens door te nemen. Reflecteer ook op het gebruik van die regels: gaat dat goed, wat kan beter?

Wedstrijd!
Aan het eind van de lesbrief hangen alle leerlingen hun visueel uitgebeelde regel op in de klas. Maar er een wedstrijd van: raad in groepjes zo snel mogelijk welke regels erbij horen. Wie heeft alle regels als eerste?

Een andere optie is het nakomen van regels als wedstrijd te doen. Wie is de meest voorbeeldige leerling van deze les?

Regels, een hot item op scholen. Heb jij daarom nog leuke extra ideeën om hier aandacht aan te besteden? Deel ze hieronder!

 

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search