Uitbreiding lesbrief De laatste loodjes

Gepubliceerd op: 23 april 2013
Door: Martina Nieuwenhuis

Oef… Toen ik examen deed was het zomer. Hoogzomer. Minstens 30 °C, stralende zon, blauwe lucht, heel veel spelende buurkinderen onder mijn raam. En ik? Ik zat in mijn korte broek achter mijn bureau. Tussen de twee examenweken in gingen we met de klas zwemmen: zo heet was het. Die laatste loodjes? Die waren zwaar. Toen wel in ieder geval. Nu denk ik er met een glimlach aan terug.Uitbreiding lesbrief De laatste loodjes

Wil jij jouw leerlingen helpen bij hun laatste loodjes voor het examen of hun laatste toetsweek? Doe dan de lesbrief De laatste loodjes van Tumult. Hieronder nog wat ideeën om de lesbriefopdracht uit te breiden.

Meer van Tumult
De lesbrief Piekeruurtje past goed als uitbreiding in deze lesbrief. Deze is goed in te bouwen tussen de eerste en de tweede opdracht. In deze lesbrief mogen de leerlingen heel extreem piekeren, om hun ‘piekerlijst’ vervolgens in een vliegtuigje uit het raam te gooien.

Samen balen en elkaar weer oppeppen
Na het formuleren van ‘de laatste loodjes’ in opdracht 1, geef je de leerlingen 20 seconden de tijd om te schelden, te stampen, te balen, te schreeuwen etc. Daarna moet het weer stil zijn. Dan is het er maar uit. Vervolgens hebben ze 20 seconden om elkaar op te peppen: “Ga ervoor” “Go, go, go!” “Woehoeee!”. Een energizer tussendoor dus!

Attent zijn!
Laat de leerlingen elke week even naar elkaars ‘probleem’ informeren. Bouw dit in in de mentorles, een vakles, of geef ze de opdracht dit in hun eigen tijd te doen. Oefen vast met elkaar wat je kunt vragen. Je kunt informeren of de tip helpt, hoe ze die inzetten, hoe iemand zich voelt etc. Attent zijn kun je leren!

Verrassing om te motiveren
Geef de leerlingen de opdracht om verrassingsacties voor elkaar te bedenken, om elkaar te motiveren. Regel bijvoorbeeld dat de dame van de loge omroept: “Sjors uit 5HA, heel veel succes nog de komende weken! Gewoon doorzetten, dan kom je er wel!” Of laat een roos bezorgen met een aardig kaartje. Wat ook kan is iemand een kopje thee brengen in de pauze, zijn moeder vragen zijn favoriete eten te maken, een spandoek bezorgen etc. Wees creatief, zo worden die laatste loodjes iets lichter!

Toneelstukjes
Laat de leerlingen in hun groepje de 5 W’s formuleren van hun leukste probleem: WIE zijn er? WAT is er aan de hand? WAAROM is dat aan de hand? WAAR speelt het zich af? WANNEER speelt het zich af? Ook moeten ze een conflict formuleren: ‘Moeder kwam snel naar huis, maar zag toen dat Eva nog helemaal niet thuis was.’ De W’s en het conflict schrijven ze op een kaartje. Deze kaartjes gaan in een grote bak en de leraar verdeelt de kaartjes onder de groepjes. Aan de hand hiervan doen ze een improvisatie-oefening: ze moeten toewerken naar een oplossing voor het probleem, in maximaal 5 minuten.

Een levenslied
Laat je leerlingen een smartlap schrijven over hun laatste loodjes. Doe dit bijvoorbeeld door iedere leerling 2 regels in te laten leveren met een vooraf vastgesteld aantal lettergrepen. Zet samen al die zinnen in een logische volgorde, in refreinen en coupletten. Wellicht kan een muzikale leerling er een lied van maken, anders wil de muziekleraar dit misschien doen. Je kunt natuurlijk ook een bestaand levenslied nemen en de karaoke-versie op YouTube zoeken: dan is een nieuwe tekst schrijven genoeg. Zo hebben jullie als klas direct een super optreden tijdens de diploma-uitreiking!

Heb je nog meer ideeën of wil je jullie smartlap delen? Laat een berichtje achter!

 

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search