Uitbreiding lesbrief Actie voor het goede doel

Gepubliceerd op: 26 maart 2013
Door: Martina Nieuwenhuis
Schoolbus voor het goede doel
Rupert Ganzer via Compfight

Plan? Neem een gigantische Amerikaanse schoolbus, parkeer deze op de parkeerplaats van de Albert Heijn en koop bij diezelfde AH alle Fair Trade rozen op. Met een beetje geluk kun je over de aankoopprijs ook nog een dealtje sluiten met de manager. Deze verkoop je vervolgens per stuk of per bos, met dikke winst. Doel? Zo veel mogelijk winst maken voor een stichting die onderwijs in Ghana realiseert.

Jongeren zijn ongelooflijk creatief. En qua organisatie komt het ook wel goed: er zitten altijd wel een paar geboren handelaars en ondernemers bij. Met de les die Tumult deze week uitstuurt, gaan de leerlingen een goede doelen actie opzetten. Wil je hier meer mee, in het kader van (wereld)burgerschap? Hieronder wat uitbreidingsideeën.

Het goede doel
Kies samen met de leerlingen een goed doel waarvoor ze actie voeren. Wij doen suggesties bij de lesbrief, maar misschien hebben de leerlingen zelf ook ideeën. Tip: veel organisaties en stichtingen hebben voorlichters die je kunt vragen in de klas te komen. Zo is er in mijn klas ooit een ex-kindsoldaat geweest, namens War Child. Dit heeft ongelooflijk veel indruk gemaakt.

Hoe goed is dat doel?
Interessant om kritisch met je leerlingen te kijken naar het doel wat jullie gaan steunen. Waar gaat jullie geld naartoe? Hoeveel wordt uiteindelijk besteed aan het project zelf, hoeveel gaat er naar beleid? Hoe werken de projecten in de praktijk? Veel informatie kun je vinden in jaarverslagen van de stichtingen.

Microkrediet
De lesbrief is gebaseerd op het concept microkrediet. Leuk om hier een les aan te wijden. Het is een duidelijk concept. Maar wat vinden je leerlingen er eigenlijk van? Wat is het verschil met ‘gewone’ ontwikkelingssamenwerking? Is er ook microfinanciering in Nederland? Wanneer kom je daarvoor in aanmerking?

Schoolbreed
Zoals ook op de filmpjes die bij de lesbrief zitten te zien is, geeft het een enorme kick om zo’n actie met de hele school te doen. Organiseer bijvoorbeeld in een bepaald leerjaar een actiedag. Op mijn oude middelbare school (Het Griftland College in Soest, te zien in een van de filmpjes) werd dit in leerjaar 2 gedaan. Een fantastische ervaring om dit met zo veel mensen te doen.

Een goed begin…
Wil je een iets uitgebreidere voorbereiding op de actie? Hou dan de volgende stappen aan:

1. Brainstorm over ideeën voor acties.
2. Marktonderzoek: Waarom hebben mensen behoefte aan mijn dienst/product? En welke mensen zijn dat dan?
3. Maak een plan: Wie, wat, waar, hoe, wanneer.
4. Maak een begroting: Inkoopwaarde, omzet, winst.
5. Reclame: Wat is je verkoopverhaal?
6. Inkopen doen: Waar kun je het goedkoopst inkopen doen? Wil een winkelier je sponsoren?
7. Actie: Maak afspraken over de prijzen die je vraagt voor je product/dienst.
8. Afronden: Winst berekenen, actie presenteren in de klas en geld overmaken.

Wie haalt het meeste op?
Een groepje met 700 euro winst? Het komt voor. Die mag je dan dus best even in het zonnetje zetten! De drie groepjes die het meeste ophaalden mogen hun actie presenteren, onder luid applaus! Misschien kunnen ze zelfs een eerste uur vrij winnen?

(Wereld)Burgerschap
Dit is een onderwerp waar scholen mee aan de slag moeten. Op ditzelfde blog worden handreikingen gedaan om dit in je ‘normale’ onderwijs te integreren. De lesbrief is meer op projectbasis. Wil je meer rondom dit thema? Laat het ons weten, dan gaan we daar mee aan de slag!

Doet jouw school al zulke acties? Deel je beste/ leukste/ grappigste ervaringen hieronder.

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search