Studievaardigheden in de bovenbouw #3: hoe pak je dat aan?

Gepubliceerd op: 1 oktober 2019
Door: Sanne van Esveld

Heb je de eerste schoolweken gewerkt aan van de klas een groep maken? Dan heb je een goede basis gelegd om met je leerlingen te werken aan hun studievaardigheden. Maar hoe weet je waar je moet beginnen? Met de docentenkaart Werken aan studievaardigheden geven we jou een leidraad voor in de mentorles. Nog meer uit de docentenkaart halen? Lees dan verder voor onze tips!

Start vanuit een hulpvraag

Misschien wil je jouw leerlingen niet helemaal zelfstandig laten nadenken over welke vaardigheden ze wel of niet beheersen. Met bovenbouwers kan dat bijvoorbeeld makkelijker dan met leerlingen in de onderbouw. Wat doe je dan?

Zet de leerlingen in groepjes van vier bij elkaar. Pak een A3-vel en verdeel dit in vijf vakken op deze manier:

Uitbreiding docentenkaart Start vanuit een hulpvraag

Laat iedere leerling in een vak opschrijven waar hij/zij dit jaar hulp bij wilt. Bijvoorbeeld: ik wil hulp bij het leren van grote teksten. Laat de leerlingen ook opschrijven hoe zij daarbij hulp willen. Bijvoorbeeld: ik wil instructie van mijn mentor en oefenopdrachten. Daarna delen de leerlingen hun hulpvraag met elkaar en bedenken ze samen hoe jij ze als mentor kunt helpen bij deze hulpvragen. Dat schrijven ze vervolgens op in middelste vak.

Bespreek het doel in groepjes

Geen tijd om met elke leerling apart te spreken over hun doel? Zet leerlingen met hetzelfde doel bij elkaar (of kies juist voor verschillende doelen). Laat ze samen bedenken welke stappen ze gaan zetten om het doel te halen. Zorg dat ze na een aantal weken hun doelen met elkaar evalueren.

Lesidee voor in de mentorles!

Zet jouw leerlingen in de rol van expert! Verdeel de klas in groepjes van drie of meer. Elk groepje kiest één vaardigheid. Laat elk groepje een lesidee voor een mentorles uitwerken. Wat is het doel van de les? Welke uitleg en opdrachten zijn er nodig om het doel te bereiken? Welke middelen hebben we nodig in de les? Probeer het zo concreet mogelijk te maken. Zo heb jij als mentor een aantal mooie lesideeën die aansluiten bij de leerbehoeften van je leerlingen.

Inzicht krijgen in studievaardigheden met een scan

Voor jou als mentor kan het best lastig kan zijn inzicht te krijgen in de studievaardigheden van je leerlingen. En voor leerlingen is het lastig te benoemen waar ze goed en niet goed in zijn. Daarom ontwikkelden we een studievaardighedenscan. Deze scan bestaat uit vragen die bovenbouwleerlingen zelf moeten beantwoorden. Het geeft vervolgens inzicht in hun studievaardigheden: wat gaat al goed en wat kan beter? Zo heb je direct een aanknopingspunt om het gesprek aan te gaan en doelen voor het aankomende jaar te stellen. Handig als je lesgeeft in de bovenbouw, want dan wil je zo vroeg mogelijk werken aan studievaardigheden om leerlingen goed voor te bereiden op hun examens.

Meer lezen over de studievaardighedenscan? Lees Studievaardigheden in de bovenbouw #2 – wat hebben je leerlingen nodig? En blijf op de hoogte door je aan te melden voor de nieuwsbrief.

Ik ben benieuwd hoe jij inzicht krijgt in de studievaardigheden van jouw leerlingen. Laat in een reactie hieronder weten hoe jij dit doet als mentor!

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search