Twee activerende werkvormen om je vmbo-leerlingen te helpen leren leren

Gepubliceerd op: 24 februari 2020
Door: Florianne Sollie

Onze gastblogger Florianne Sollie, eigenaar van Flow huiswerkbegeleiding, heeft veel ervaring met vmbo-leerlingen en hun verschillende leerbehoeften. Daarom vroegen we haar tips voor activerende werkvormen speciaal voor vmbo-leerlingen. En die had ze! Namelijk ‘speeddaten’ en ‘gezamenlijke Quizlet-lijsten maken’. Hoe Florianne deze werkvormen inzet? Dat lees je hieronder in haar blog.

Op mijn huiswerkinstituut zie ik dagelijks leerlingen die het overzicht over hun leerstof kwijt zijn. Als het om grote lappen tekst gaat, om meerdere hoofdstukken of om ingewikkelde grammatica, weten vooral vmbo-leerlingen niet goed waar ze moeten beginnen. Zij hebben baat bij kleine stukjes leren per keer, veel herhaling, en actief met de lesstof bezig zijn. Hieronder lees je twee activerende werkvormen die dat in zich hebben.

Speeddaten

  • Zet de tafels aan de kant en maak met stoelen een binnen- en een buitenkring. Leerlingen nemen het boek/iPad op schoot. Bij een oneven aantal leerlingen doe je zelf mee.
  • Geef de binnenste kring een alinea of paragraaf om goed te bestuderen, en geef de buitenste rij de volgende alinea of paragraaf. Ze mogen bij het bestuderen natuurlijk schrijven en/of tekenen. Let hierbij op de lengte en informatiedichtheid van de te bestuderen alinea of paragraaf.
  • Na een afgesproken aantal minuten laat je de leerlingen aan de persoon tegenover hen de stof uitleggen die ze net hebben gelezen, zonder het boek erbij.
    Het aantal minuten dat ze krijgen is afhankelijk van de lengte van de tekst die je opgeeft.
  • Neem meteen daarna een centraal moment om te checken of er nog vragen of onduidelijkheden zijn.
  • Laat de buitenste rij een plekje opschuiven, en ga zo door met de volgende alinea/paragraaf.

Tip! Raad de leerlingen aan om in het vervolg ook op deze manier met klasgenoten te leren. Zo hoeven ze minder stof te lezen en oefenen ze extra goed door het elkaar uit te leggen.

Op zoek naar meer activerende werkvormen om je vmbo-leerlingen te begeleiden bij het leren? Bekijk dan eens ons uitgebreide aanbod voor het vmbo.

Samen Quizletten

Misschien ken je Quizlet al wel, bijvoorbeeld om woordjes mee te leren. Woordjes invoeren kunnen de leerlingen prima zelf, maar denk eens verder. Waarvoor kun je het nog meer gebruiken? In Quizlet is het mogelijk om lijsten met elkaar te delen. Dat is handig, want zo kun je samen met de klas de leerstof behandelen. Zo gebruik ik Quizlet bijvoorbeeld:

  • om samen met mijn leerlingen een manier te bedenken om grammatica te testen.
  • voor begrippen, bijvoorbeeld met meerkeuze-optie.
  • bij belangrijke jaartallen, bijvoorbeeld om te leren voor geschiedenis.
  • voor belangrijke formules of afkortingen van variabelen, bijvoorbeeld voor wiskunde.

De leerlingen kunnen de belangrijke jaartallen/begrippen/formules/etc. opzoeken in hun boek, terwijl jij op je laptop of digibord de suggesties invoert die zij doen. Vanuit jouw eigen Quizlet-account kun je dan de lijst met de hele klas delen. Door de stof zo samen te behandelen, hebben je leerlingen ook de kans om nog eventuele vragen te stellen. Én merk jij als docent direct of er nog dingen onduidelijk zijn. Meer ruimte voor extra begeleiding dus. Nog een extra voordeel: je maakt de drempel voor de leerlingen om te beginnen met leren veel lager!

Tip! Raad de leerlingen aan om ook voor andere vakken creatief te zijn met het maken van Quizlet-lijsten.

 

Veel plezier met lesgeven!

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search