Tumult sessies op school: waarom eigenlijk?

Gepubliceerd op: 8 april 2013
Door: Hans Wendel

Ik was laatst op het Rotterdamse Wartburg College voor een presentatie: het docententeam van de onderbouw is op zoek naar lesmateriaal voor de studielessen en Tumult is een van de gegadigden. Bij de afronding van de bijeenkomst vatte de coördinator de pluspunten samen: ‘het materiaal is prima en biedt de mogelijkheid om het op maat per klas en zelfs per leerling in te zetten. En bovendien: door de ondersteuning die Tumult biedt, kunnen we het jaar beginnen met een Tumult sessie en kunnen we daarna altijd terecht voor vragen en hulp als we dat nodig vinden’. Mijn dag was goed, beter kan ik het niet verwoorden! Het is precies wat we met Tumult willen: goed materiaal voor vaardighedenonderwijs, in combinatie met het continu ondersteunen van docenten(teams)!

Tumult sessies op school: waarom eigenlijk?
R’eyes via Compfight

Tumult sessies: waarom doen we dat eigenlijk, en hoe doen we dat?
Sinds 2001 produceren we lesmateriaal. We richten ons daarbij altijd op contact met gebruikers. De eerste reden daarvoor is simpel: Cors van den Berg en ikzelf: ‘Tumulters van het eerste uur’, zijn van huis uit geen educatief ontwikkelaars. We zijn creatief, hebben veel projecten met (jonge) mensen gedaan en zijn in staat om mensen te enthousiasmeren; daar ligt onze kernkwaliteit. Om daar lesmateriaal van te maken dat leerzaam is, activeert en waarmee docenten goed kunnen werken, moesten we simpelweg direct contact houden met docenten. Dat contact leerde ons hoe we ons materiaal verder moesten verbeteren en wij leerden gebruikers hoe je met onze ideeën en energie ‘Tumult kunt maken’. Dat werkte uitstekend, ons materiaal werd continu beter. En de docenten die met ons materiaal werken ook!

Sindsdien is het TumultTeam uitgebreid, we hebben mensen met veel onderwijskundige kennis en ervaring in huis gehaald en we hebben redacteuren die opgeleid zijn om lesmateriaal te ontwikkelen. Daarbij zit dat contact met gebruikers nog steeds in onze genen. Het gaat om leren van elkaar en dat werkt nog steeds prima!

Inmiddels bieden we een hele reeks sessies aan op scholen. We gebruiken daarbij veel creativiteit en enthousiasme, gekoppeld aan veel kennis, expertise en ’tumultueuze’ werkvormen.

Aan het begin van het schooljaar bieden we alle scholen een enthousiaste start aan met de (gratis) Tumult Kickoff: een rondleiding door het papieren en online materiaal met uitleg over wat je er allemaal mee kan. Gedurende het jaar komen we langs voor een (gratis) Tumult Reflectie waarbij we met de docententeams terugkijken naar hoe het gaat en wat er beter kan. En ook hier speelt: leren van elkaar! Want alle opmerkingen van docenten nemen we mee in de revisie van ons materiaal. Voor docenten hebben we tips, werkvormen en informatie om (nog) beter met het materiaal te werken.

Voor scholen die zich verder in het werken met Tumult verdiepen bieden we een studiemiddag aan ‘Werken met Tumult’ over bijvoorbeeld het organiseren van de transfer en het maken van een planning met Tumultmateriaal.

Sinds het begin van dit schooljaar werken we samen met het APS bij het ondersteunen van scholen bij de organisatie van het vaardighedenonderwijs in bredere zin: van het uitzetten van een schoolplan tot het invoeren van rubrics. En last but not least bieden we samen met onze Tumulttrainer Kees van Rooijen trainingen aan op het gebied van samenwerken, gespreksvaardigheden en managementvaardigheden.

Een compleet aanbod inmiddels en allemaal nog steeds vanuit de gedachte: Tumult maak je samen! Waar zou jij nog meer behoefte aan hebben?

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search