Tumult op de NOT: Vitamine L!

Gepubliceerd op: 1 februari 2017
Door: Hans Wendel

Wat een geweldige week hadden we tijdens de NOT! Onder het motto ‘Tumult maak je samen’ nodigden we onze standbezoekers uit om mee te denken over onderwijsontwikkeling aan de hand van diverse stellingen. In dit digitale tijdperk gebruikten we daarbij prettig ouderwets stiften en whiteboard wanden.

In onze stand legden we verband tussen deze stellingen en abonnementen die we met Tumult voor leerlingen maken, met de leerpaden die we als Edutrainers aanbieden aan docenten en het elearningplatform Spons voor het maken en delen van online content.

Op www.tumultmaakjesamen.nl maakten we een live-verslag en in deze blog presenteren we de drie belangrijkste onderwerpen van een weekje samen ‘Tumult maken’:

1. Vitamine L is het allerbelangrijkste!

Op de stelling ‘Studievaardigheden zijn de basis van succes’ reageerde een leraar met een volmondig ‘Nee!’. Zij benadrukte dat er eerst goed contact moet zijn, leerlingen moeten zich veilig voelen en zichzelf kunnen zijn, de verhouding leerling-leraar moet er eentje van onderling vertrouwen zijn. Pas dan kun je gaan leren. Die sfeer is de ‘vruchtbare leergrond’ voor het leren en oefenen van studievaardigheden! Hoewel in diverse andere bewoordingen was dit het meest besproken onderwerp van een weekje NOT.

2. Leren moet ‘echt’ zijn.

Als onderling contact de basis is, vormt het ‘contact met de wereld’ de tweede voorwaarde voor leren. De klas is een minimaatschappij en het is juist belangrijk om de relatie met de ‘buitenwereld’ te maken en te zorgen voor een realistische context. Iemand noemde het belang van ‘wereldwijsheid’ en daarom aandacht voor ontwikkeling van praktische vaardigheden als actie durven ondernemen en contacten durven te maken. Dit impliceert het belang van het aanleren van vaardigheden in combinatie met het gebruik ervan in concrete vakken en in levensechte situaties.

3. Neem de tijd, leer om te leren, niet voor het nut

De stelling ‘LOB verplicht voor iedereen’ leidde in veel gesprekken tot de conclusie dat kinderen meer tijd nodig hebben om zich ‘vrij’ te ontwikkelen. Te vaak gaat het op de basis- en op de middelbare school over het nut van leren, het halen van cijfers en hoe je een goede vervolgopleiding en beroep kiest. Want nut is vooral gericht op kennis en het reproduceren ervan. Terwijl het in de hedendaagse samenleving veel belangrijker is hoe je omgaat met informatie. Omdat die informatiestroom continu groeit, is het steeds de grote uitdaging hoe je steeds leert om met nieuwe informatie om te gaan. De intrinsieke wens om te leren en te begrijpen is daarbij noodzakelijk: die moet gestimuleerd worden!

LOB stelling op de not
Sanne van Spengen op de NOT

Het was een energieke, vrolijke en leerzame NOT! Naast alle gesprekken maakten we nieuwe contacten met mensen die meer met ons Tumult materiaal willen gaan doen. Hoe vond jij de NOT? En wat is jouw mening over deze drie door ons gesignaleerde onderwerpen?

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search