Tumult maak je samen #1: Mentoren op Zuid

Gepubliceerd op: 17 juli 2017
Door: Admin Tumult

Wij werken graag samen met scholen, want tumult maak je samen! Zo ook een week geleden, met de Hogeschool Rotterdam. Daar wordt het materiaal van Tumult op een unieke manier gebruikt in het programma Mentoren op Zuid – winnaar van de Nationale Onderwijsprijs 2015. In deze blog vertel ik je over dit programma en de samenwerking tussen de Hogeschool Rotterdam en Tumult.

Wat is Mentoren op Zuid?

Dit programma wil de kansen van Rotterdamse scholieren vergroten door middel van een-op-eenbegeleiding door studenten aan de Hogeschool Rotterdam. Zo worden er twee vliegen in een klap geslagen: de studenten leren het coachingsvak en ‘hun’ leerlingen vergroten hun kennis, vaardigheden en zelfvertrouwen. Door de snelle groei – van 400 studenten in 2014 naar 1200 studenten in 2017 – was het tijd voor een versteviging van de methodiek.

Hoe werkt het?

De studenten worden gekoppeld aan een scholier in het basis- of voortgezet onderwijs. Hierbij wordt een app gebruikt. Daarin beantwoordt zowel de student als de leerling vragen over persoonlijke interesses en kwaliteiten. Zo wordt een student die heel goed is in wiskunde gekoppeld aan een leerling die juist moeite heeft met dat vak. Of wordt een student die erg van auto’s houdt de coach van een leerling die deze autoliefde deelt.

Zijn er koppels gemaakt, dan worden de studenten klaargestoomd voor hun eerste coachingssessie. Vervolgens gaan de studenten iedere week naar de school van de leerling, die dan wordt gecoacht.

Elke coachingssessie wordt gevolgd door een intervisie, zodat de studenten hun ervaringen kunnen delen en extra training krijgen op het gebied van coachingsvaardigheden. Ook is er een toolkit met lesmateriaal waarmee de studenten inspiratie kunnen opdoen.

Samenwerking met Tumult

De studenten gebruikten onze lesbrieven bij het coachen en waren daar erg enthousiast over. Dat was een van de redenen waarom Margriet Clement, verantwoordelijk voor de methodiek van Mentoren op Zuid, contact met ons opnam. Omdat Tumult als enige is gespecialiseerd in studie-, sociaal-emotionele- én loopbaanvaardigheden, vond zij ons de uitgelezen partij om mee te denken over de methodiek.

Dat gebeurde in de vorm van een brainstorm met verschillende partijen, waarbij we nadachten over drie onderdelen van de methodiek:

  1. de training van studenten
  2. de intervisie
  3. de toolkit

Hierbij kon ik dankbaar putten uit mijn ervaring met het ontwerpen van lesmateriaal bij Tumult, mijn verleden als studiecoach en mijn kennis van coaching en psychologie. Ik proefde deskundigheid en groot enthousiasme bij het programmateam. Zo lieten ze me de filmpjes zien die ze hadden gemaakt, enorm leuk! Ook benieuwd? Zie hier het filmpje van Ali B himself.

Ik vond het een inspirerende sessie en ben benieuwd naar de uitwerking. Zo hebben we geconcludeerd dat er in de training meer aandacht moet komen voor eigenaarschap van de student en de toolkit die ze kunnen gebruiken. Ook wil het team extra trainingsmomenten aanbieden, zodat ze de student op het juiste moment ondersteunen met coachingsvaardigheden. Tot slot in de planning: de toolkit beter structureren, uitbreiden met lesmateriaal en hem op één aantrekkelijke plek organiseren.

Of de kansen van leerlingen hiermee vergroot worden is moeilijk te meten, maar zeg nou zelf: als iemand jou de volle aandacht geeft, dan word je daar toch blij van?

Ook behoefte aan een frisse blik?

Het is altijd leuk als we gevraagd worden om mee te denken vanuit onze expertise over vaardigheden. Heb jij zelf ook behoefte aan een frisse blik gecombineerd met kennis van studie-, loopbaan- of sociaal-emotionele vaardigheden? Bel of mail dan naar 020 – 241 51 29 / info@tumultgroep.nl.

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search