Tumult filmpjes: stap voor stap uitleg over doelen stellen en onthouden!

Gepubliceerd op: 19 oktober 2016
Door: Martina Nieuwenhuis

Over twee weken start ik met een heel intensieve cursus Engelse taal, met als doel om de CAE-kwalificatie te halen. Ik ben heel benieuwd of het me nog net zo goed lukt om een taal te leren als toen ik op de middelbare school zat. Woordjes leren, grammatica toepassen… Nou hoef ik straks maar één taal heel goed te onthouden, maar jouw leerlingen hebben een heleboel vakken tegelijkertijd! Dan is het handig als je weet hoe je dat moet aanpakken, al dat leren en onthouden. En als je goed doelen kunt stellen voor jezelf. In de Tumultfilmpjes over Doelen stellen en Onthouden zit stap voor stap uitleg over deze vaardigheden. In deze blog laat ik je de filmpjes zien en vertel ik meer over het idee achter deze video’s.

Waarom filmpjes?

In het Tumult lesmateriaal zitten ook stappenplannen, deze lijken best wel op de filmpjes. Maar waar je stappenplannen kunt uitknippen en boven je bureau kunt hangen, hebben filmpjes weer andere voordelen:

  •  Je kunt makkelijk een link leggen met de realiteit: naast uitleg kun je ook herkenbare beelden laten zien of in voorbeelden laten zien wat er bedoeld wordt. Zo sluit je goed aan op de voorkennis van je leerlingen!
  • Je kunt de blik van een leerling sturen, bijvoorbeeld door iets op te laten lichten of te laten bewegen in het beeld. Zo richt je zijn/haar aandacht precies op hetgeen dat je wilt uitleggen.

Wil je meer lezen over waarom filmpjes goed werken? Lees dan de vorige blog over het hoe en waarom van de filmpjes: Filmpjes met stap voor stap uitleg over vaardigheden!

Waarom Doelen stellen en Onthouden?

Voor de oplettende gebruiker van ons lesmateriaal: dit zijn twee speciale filmpjes. Beide vaardigheden zitten namelijk in het hoofdstuk leerstrategieën, maar komen pas voor vanaf de tweede klas. In de eerste klas gaat het namelijk om Jezelf motiveren en Woordjes leren. Doe hier een schepje bovenop en je hebt Doelen stellen en Onthouden. Dit heeft te maken met onze doorlopende leerlijn. Op basis van de kerndoelen en eindtermen van het voortgezet onderwijs, hebben wij leerlijnen ontwikkeld. Elk leerjaar wordt de moeilijkheidsgraad van het lesmateriaal hoger, moeten de leerlingen zelfstandiger te werk gaan en komen andere onderdelen van de vaardigheden aan bod. Natuurlijk zit er ook een beetje herhaling in, maar we beperken dit tot het hoogstnoodzakelijke!

Filmpje over Doelen stellen

Ondersteunend aan ons lesmateriaal over leerstrategieën, bieden we dit filmpje aan over Doelen stellen. Zie je dat er herkenbare beelden worden gebruikt? In stap 1 zie je bijvoorbeeld een duidelijke verbeelding van een ‘carrière’ of een ‘opleiding’. Spreekt tot de verbeelding toch? En zo neem je dus de gesproken tekst makkelijk op!

https://youtube.com/watch?v=aO_Kc25LRtk

Filmpje over Onthouden

In dit filmpje zit een goed voorbeeld van hoe de blik van de leerling gestuurd wordt, namelijk in stap 2. Er wordt heel letterlijk ingezoomd op de verschillende strategieën! Probeer dat in je uitleg maar eens voor elkaar te krijgen: alle omgevingsruis zo uitschakelen. Handig dus, die filmpjes!

https://youtube.com/watch?v=-WHef9J70JI

Ik ben benieuwd wat je van de filmpjes vindt, dus laat vooral een berichtje achter. In de volgende filmpjesblog laat ik je de filmpjes Aantekeningen maken en Tekstbegrip zien: ook onderdeel van het hoofdstuk leerstrategieën (ja, dat is een groot hoofdstuk!). Houd de blog dus in de gaten en voel je natuurlijk vrij de filmpjes in de klas te gebruiken!

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search