Trinitas College en Edutrainers genomineerd voor Microsoft Award 2016

Gepubliceerd op: 30 november 2016
Door: Hans Wendel

Microsoft Nederland organiseert elk jaar een feestelijke avond voor haar partners en scholen die inzetten op werken met Microsoft producten. Op die avonden wordt, naast gegeten, gedronken en genetwerkt, veel aandacht besteed aan succesvolle ICT-onderwijsprojecten. De beste, innovatiefste, succesvolste projecten worden genomineerd voor de jaarlijkse Educatiepartner Award.

Het Trinitas College uit Heerhugowaard is met Edutrainers genomineerd voor de Microsoft Educatie Partner Award. In dit project wordt gedurende drie jaar met docenten gewerkt aan kwaliteitsverbetering door inzet van ICT. Hoewel de award werd gewonnen door de Hanzehogeschool met een mooi project over organisatie van digitaal toetsen (van harte proficiat!), in deze blog een korte samenvatting van het Trinitas-Edutrainers project.

trinitas ms partner nominatie

Wat voor school is het Trinitas College?

Het Trinitas College omvat twee scholen: Johannes Bosco en Han Fortman met totaal ongeveer 3.400 leerlingen en bijna 400 medewerkers. Het Trinitas College staat voor talentontwikkeling, goede leerprestaties en leerlingen die zich ontwikkelen tot sociale, verantwoordelijke wereldburgers en succesvolle lerenden in het vervolgonderwijs.

De uitdaging

Met ‘beredeneerde inzet van ICT’ streeft de school naar kwaliteitsverbetering van het onderwijs. Daarvoor is een blended deskundigheidsprogramma ingezet dat wordt uitgevoerd in samenwerking met Edutrainers. Het programma bestaat uit studiedagen, online modules, docent-ontwikkelgroepen en innovatiegroepen. Doel is om alle docenten naar een hoger ICT-operationeel en interactief-didactisch niveau te brengen. Onderwijsspecialisten scholen zich in arrangeren, innoveren en creëren.

De onderwijsuitdaging is om met inzet van ICT een waardevolle bijdrage te leveren aan het realiseren van eigentijds, kwalitatief goed en doelmatig onderwijs, passend bij de leerlingen en de maatschappelijke ontwikkelingen.

Henk Orsel (adviseur in dit project en Edupartner bij Edutrainers) schreef: ‘De sleutelwoorden zijn variatie en differentiatie. Met variatie wordt bedoeld dat lessen rijker en boeiender kunnen worden aangeboden, wetende dat de docent het verschil maakt. Met differentiatie wordt bedoeld dat leerlingen op hun eigen niveau en in eigen tempo door de lesstof kunnen gaan’.

We gebruiken het Vier in balans +-model als houvast en handvat bij schoolbrede ontwikkeling.

Concrete doelstellingen

In het programma ondersteunt Edutrainers naar deze vaardigheden:

  • Operationeel: b.v. tekstverwerken, mail gebruiken.
  • Didactisch niveau 1 (actief): bijvoorbeeld methodegebonden online lesmateriaal gebruiken, device probleemloos gebruiken
  • Didactisch niveau 2 (interactief): bijvoorbeeld verschillende functies van het Office 365- account kunnen gebruiken, bestanden kunnen beheren en delen
  • Arrangeren (voor onderwijsspecialisten): bijvoorbeeld zelfstandig op zoek gaan naar applicaties die de didactiek versterken, collega’s kunnen ondersteunen bij ICT in de klas
  • Creëren en innoveren: bijvoorbeeld zelf interactief lesmateriaal ontwerpen en delen

Resultaat & monitoring

  1. De gewenste 5 niveaus van vaardigheden zijn meetbaar voor reflectie en feedback.
  2. ICT-professionalisering wordt onderdeel van de gesprekscyclus.
  3. In elke sectie worden onderwijsontwikkeling gevolgd en vastgelegd.
  4. Vier in balans +-model gebruiken als houvast en handvat bij schoolbrede ontwikkeling.

Het bijzondere

Met Edutrainers doen we tientallen trajecten op scholen. Wat daarbij opvalt is dat succesvolle ontwikkeling vaak slaagt als er door iedereen in een veilige, open en energieke cultuur gewerkt kan worden. De eerste uitdaging is om zo’n cultuur tot stand te brengen of in stand te houden. En binnen die cultuur is dan de volgende voorwaarde om verschillende aspecten die bij ontwikkeling een rol spelen ook in beeld te houden. Bijvoorbeeld de kwaliteit van docenten in combinatie met de kwaliteit van management, van het netwerk, van de devices, van de examenscores, van de functioneringsgesprekken etc. etc. Het mooie van dit project op het Trinitas is dat veel van deze aspecten aandacht krijgen.

Omgaan met tegenslag…

Hoe mooi dit project ook is omschreven en ondanks de nominatie van Microsoft: dingen kunnen altijd misgaan. Deze week stonden er op het Trinitas allerlei workshops op de agenda om docenten te introduceren in de online omgeving van Edutrainers. En wat gebeurde er… inderdaad: ergens op de digitale snelweg was een fikse storing en het inloggen werd vrijwel onmogelijk. Wat een energieke startsessie moest worden, werd een lastige, langdradige bijeenkomst. De uitdaging die nu op tafel ligt is om, ondanks die moeizame start, door te pakken, energie te verzamelen en met z’n allen te werken aan de gewenste kwaliteitsverbetering van onderwijs.

Dat is misschien wel de belangrijkste boodschap bij dit soort projecten: de uitdaging ligt erin om het waar te maken. Om met iedereen stappen te zetten en ondanks lastige momenten, vast te houden aan gewenste ontwikkeling, dat is de kunst!

Wat zijn jouw ervaringen bij het ontwikkelen van onderwijs en het vasthouden aan doelen bij tegenslag?

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search