De tien van Tumult #5: gebruik digitale mogelijkheden

Gepubliceerd op: 3 juli 2017
Door: Cors van den Berg

Bestel je bij Tumult een abonnement, dan heb je drie keuzes: een boekje met digitale elementen, alles digitaal (het boekje als invulbare pdf) of lesmateriaal uitgeleverd in een leerplatform zoals Learnbeat en Volution (en binnenkort in ons eigen platform). Deze blog gaat over het gebruik van de digitale mogelijkheden en de voordelen die dat biedt.

Welke digitale mogelijkheden zijn er?

‘De tien van Tumult’ staat voor tien suggesties, dan wel tips die zijn gedistilleerd uit onze vele reflectiebijeenkomsten op scholen. Het is een kapstok waarmee scholen de organisatie in beeld en op orde kunnen krijgen. Punt 5 daarvan is het gebruik van de digitale mogelijkheden die Tumult biedt. Daarbij kun je denken aan:

  • lesvoorbereidingen – deze worden veel gebruikt en goed gewaardeerd.
  • filmpjes – deze worden meestal goed gewaardeerd. Tip: bekijk een filmpje van tevoren als je het in de les wilt gebruiken.
  • stappenplannen – bij elke studievaardigheid heeft Tumult een stappenplan gemaakt. Denk aan het leren voor een toets. Zo’n stappenplan kunnen leerlingen zelfstandig toepassen nadat ze in de mentorles hebben geleerd hoe je het gebruikt.
  • filmpjes bij elk stappenplan – deze leggen in woord en beeld uit hoe je kunt omgaan met het stappenplan.
  • formulieren – er zijn diverse formulieren, bijvoorbeeld planformulieren die leerlingen kunnen gebruiken bij het maken van een planning.
  • apps en tools – Hier vind je een gratis leerpad van Edutrainers met elf handige apps en tools om in de les te gebruiken. Edutrainers ondersteunt leraren en scholen bij leren, werken en lesgeven met ICT.

Extra motivatie

Vaak blijken juist digitale mogelijkheden op scholen een ondergeschoven kindje. In eerdere blogs kon je lezen dat (studie)vaardigheden zonder fundament blijven zweven en al snel een sluitpost worden. Dat is jammer, want er kan veel meer mee worden gedaan. Zo blijkt uit de reflecties steevast dat met name de digitale omgeving leerlingen motiveert. Dat komt niet alleen doordat een filmpje kijken nu eenmaal lekkerder is dan het invullen van een opdracht, maar ook omdat het drempelverlagend werkt. Meestal raad ik dan ook aan om de les met een filmpje te beginnen. Als je als leerling eerst met een leuk filmpje bent opgewarmd, en de stof door het klassikale gesprek aan de hand van dat filmpje dichterbij is gekomen, is de drempel naar de opdrachten in het boek lager!

Transfer

De stappenplannen geven de leerlingen handvatten om de vaardigheden die ze in de (mentor)les hebben aangeleerd zelfstandig toe te passen in de vakles en bij het maken van huiswerk. Zo vormt een stappenplan de brug tussen theorie en praktijk. Bovendien is het stappenplan een instrument om de drie hoeken van de pedagogische driehoek (ouders, (vak)docent/mentor en leerling) met elkaar te verbinden. Daardoor hoeven ouders niet bang te zijn dat ze het verkeerd aanpakken als ze hun kind helpen bij het maken of plannen van huiswerk. Een ander voordeel is dat (vak)docenten kinderen kunnen helpen door hen te verwijzen naar de stappenplannen, bijvoorbeeld als ze een toets opgeven.

Naast zulke voordelen werken digitale elementen, zoals de stappenplannen, vooral motiverend. Je kunt er beter door variëren, wat de les veel leuker maakt, en leerlingen gemotiveerder aan de slag gaan.

Ondanks al deze voordelen is het percentage mentoren dat gebruikmaakt van digitale mogelijkheden verrassend laag. Waarom? Waarschijnlijk vanwege de angst dat de internetverbinding het niet doet, te traag is of uitvalt, waardoor je als mentor de regie over de klas verliest. Of misschien omdat veel mentoren zich nog niet voldoende thuis voelen binnen de ICT-mogelijkheden.

Wat blijkt? Als ik mentoren laat zien hoe leuk en gemakkelijk het eigenlijk is, zouden ze het liefst direct ermee aan de slag gaan. Het werkt dus niet alleen motiverend voor de leerlingen, maar ook voor de docenten.

Heb je wel trek in de voordelen, maar zitten de digitale mogelijkheden nog niet zo in jouw systeem? Probeer ze dan eerst uit, thuis of in een leeg lokaal. Heb je de eerste experimenten achter de rug en het gevoel in de vingers, dan kun je de vele digitale mogelijkheden in de klas toepassen en ervaren hoeveel dat oplevert.

 

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search