De tien van Tumult #2: hoe maak je vaardigheden belangrijk?

Gepubliceerd op: 19 december 2016
Door: Cors van den Berg

Maak de vaardigheden belangrijk. Dat was de belangrijkste conclusie uit mijn vorige blog in deze serie. Want als je wil zorgen dat (studie)vaardigheden een centralere rol bij jou op school krijgen, dan is het essentieel dat het serieus genomen wordt.  Er zijn meerdere manieren om het belang van het vaardighedenonderwijs te onderstrepen én te zorgen dat ook leerlingen het serieus nemen. Want zoals je op ieder vak beoordeeld wordt, zo zou je dat ook bij vaardigheden kunnen doen. Hoe pak je dat aan?

In deze blog bespreek ik wat je in jouw rol op school kunt doen om het vaardighedenonderwijs belangrijker te maken.

Wat kun je doen als mentor?

De mentor is de spil in het web van het vaardighedenonderwijs en meestal degene die de lessen geeft. Leerlingen zijn dus afhankelijk van de aanpak van hun mentor bij het aanleren van belangrijke vaardigheden. Als mentor kan dat behoorlijk wat druk opleveren, je wilt immers dat je leerlingen een zo optimaal mogelijke set aan vaardigheden ontwikkelen. Schakel tijdig hulp in als je merkt dat je niet bedreven genoeg bent in een bepaald onderdeel. Zo voorkom je dat leerlingen er de dupe van worden.

Wat kun je doen als afdelingsleider?

Als afdelingsleider heb je misschien wel de meeste invloed op het organiseren van het vaardighedenonderwijs bij jou op school. Zo kun je met mentor en vakdocent afspraken maken over de manier waarop vaardigheden aangeleerd én geoefend worden. Daarnaast kun je de verantwoordelijkheid nemen om ervoor te zorgen dat die afspraken ook daadwerkelijk nagekomen worden. Bijvoorbeeld door de vaardigheden als vast item op de agenda te zetten tijdens vergaderingen. Bespreek hoe het gaat: waar zijn mentoren trots op? Waar kunnen ze juist wat meer hulp of ondersteuning bij gebruiken? Hoe kun je er als team voor zorgen dat de vaardigheden nóg beter worden opgepakt?

Wat kun je doen als directielid?

Als directielid ben je verantwoordelijk voor het geld, maar bewaak je ook de algehele kwaliteit, de uitstraling van de school en speel je in op wat ouders belangrijk vinden. Als we het over vaardigheden hebben kun je dus de afweging maken tussen zo goedkoop mogelijk en zo veel mogelijk kwaliteit. Kies je voor een vaardighedenmethode zonder dat hier draagvlak voor is vanuit het team? Zet je mentoren in om leerlingen studievaardigheden aan te leren? En luister je niet naar de wensen van ouders? Of ga je juist wél voor kwaliteit en kies je bijvoorbeeld voor een gespecialiseerde vakdocent studievaardigheden en doe je onderzoek naar de behoeftes van ouders?

De rol van leerlingen en ouders bij het vaardighedenonderwijs

Maar niet alleen medewerkers van de school zijn betrokken bij de organisatie van het vaardighedenonderwijs. Voor leerlingen is het bijvoorbeeld ontzettend prettig om een docent te hebben die kennis van zaken heeft. Bij vaklessen is dat niet meer dan normaal, maar toch speelt dit bij het aanleren van vaardigheden die nodig zijn bij diezelfde vaklessen een veel minder grote rol. Een docent die niet alleen kan uitleggen waarom vaardigheden belangrijk zijn, maar ze ook nog goed kan aanleren motiveert leerlingen. De rol die ouders spelen, wordt vaak onderschat. Maar het zou zonde zijn om ze niet te betrekken, want ouders kunnen zelf ook veel doen om hun kind vaardiger te maken. Houd ouders daarom op de hoogte, bijvoorbeeld met een ouderavond, een facebookpagina of een nieuwsbrief. Bij Tumult kunnen ouders bijvoorbeeld zelf ook inloggen en het materiaal dat de school van hun zoon of dochter gebruikt inzien. Daarnaast is sinds kort het abonnement Tumult voor ouders gratis beschikbaar voor klanten. In dit abonnement vinden ze allerlei formulieren, stappenplannen, tips, filmpjes en blogs die ze kunnen gebruiken om hun kind te helpen bij het aanleren van vaardigheden.

Het meest krachtige signaal dat je als school kunt geven, is door een helder beeld te schetsen van de visie op vaardigheden en met alle betrokkenen duidelijke afspraken te maken over hun rol in dat proces.

Foto bovenin: Freepik

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search