Burgerschap

Burgerschap

Uitbreiding lesbrief Op pad!

Blog

Een les die ik me nog goed herinner? Dat is zeker de economieles die we buiten op de binnenplaats van school kregen! Door gebrek aan ruimte (en een overschot aan mooi weer), haalden we schoolbord

Wij-zij-denken: in de Tweede Wereldoorlog en nu

Digibordles

POLARISATIE | Wanneer wordt wij-zij denken gevaarlijk? In de Tweede Wereldoorlog gebeurde het. Gebeurt het nu nog steeds?

Week tegen racisme: wat zijn jouw onderhuidse voorkeuren?

Digibordles

VOOROORDELEN | Iedereen heeft wel onderhuidse voorkeuren. Hoe zorg je ervoor dat je hier niet naar handelt?

Carnaval: wat doe jij als je iets ziet dat niet oké is?

Digibordles

GRENSOVERSCHRIJDEND GEDRAG | Bende gij er al klaar veur? Carnaval! Je kan je helemaal uitleven: verkleden, gek doen … Maar er zijn ook grenzen. Wat doe jij als je iets ziet dat niet oké is?

Week van de Mediawijsheid: hier niet!

Digibordles

ONGEWENST ONLINE GEDRAG | Haatcomments, scam-berichten en bewerkte foto’s: de online wereld is niet altijd leuk. Wat kan je doen?

Paarse Vrijdag: leer meer over jezelf!

Digibordles

SEKSUELE & GENDERIDENTITEIT | Wie ben jij? Van wie houd jij? En hoe draag je dat uit? In het kort: hoe ziet jouw astronaut eruit?

Jouw ideale school: van klagen naar actie!

Digibordles

IDEALE SCHOOL | Hoe ziet jouw ideale school eruit en wat kan jij doen om dat te bereiken? Het begint met de klaagmuur …

Hoe praat je respectvol met anderen?

Digibordles

RESPECTVOL PRATEN | Je kan anderen erg hard raken met jouw woorden. Het maakt uit wát je zegt en hoe je dat zegt!

Week van de Mediawijsheid: wie ben jij volgens het internet?

Digibordles

ONLINE IDENTITEIT | Ontdek wat er allemaal te vinden is over jou en kies bewust wat jij de wereld laat zien!

Veerkracht: hoe veer jij terug?

Digibordles

VEERKRACHT | Soms zit het leven even tegen. Voormalig thuis- en dakloze Fabian weet er alles van. Hoe veer je terug?

Waarom vieren we feest?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken waarom en met wie we feestvieren, en wat daarbij komt kijken. Ze reflecteren op feesten in hun eigen leven en de betekenis ervan in de samenleving.

Mijn meest speciale feest

Werkboekles

Leerlingen presenteren hun favoriete feest aan klasgenoten en reflecteren op wat het voor hen betekent. Ze ontdekken de rol van rituelen, familie, sfeer en persoonlijke voorkeuren bij feestmomenten.

Feest in de buitenwereld: geloven, rituelen en licht

Werkboekles

Leerlingen ontdekken hoe religies over de hele wereld feestvieren en wat de betekenis is achter symbolen zoals licht en rituelen. Ze vergelijken feestdagen, reflecteren op tradities en brengen hun eigen kijk in beeld.

Jouw eigen feestdag: vrijheid, waarden en creativiteit

Werkboekles

Leerlingen staan stil bij de betekenis van 4 en 5 mei en ontwerpen hun eigen feestdag over wat zij belangrijk vinden. Ze leren zo hun waarden om te zetten in creatieve, concrete plannen.

Waar geloof jij in? – Vertrouwen, overtuiging en richting

Werkboekles

Leerlingen ontdekken waar zij zelf in geloven, wat hen drijft en hoe overtuigingen invloed hebben op keuzes. Ze reflecteren op morele situaties en leren dat geloof ook gaat over vertrouwen en identiteit.

Waar geloof jij in? – Jouw binnenwereld in beeld

Werkboekles

Leerlingen verkennen hun overtuigingen en brengen in kaart waar die vandaan komen. Ze leren hoe ouders, vrienden, media en omgeving invloed hebben op wat zij geloven.

Geloof in de wereld: symbolen, verhalen en zingeving

Werkboekles

Leerlingen verkennen verschillende godsdiensten en de rol van symbolen en verhalen in het geloof. Ze reflecteren op hun eigen overtuigingen en leren respectvol omgaan met religieuze diversiteit.

Laat zien waar je in gelooft – Van overtuiging naar actie

Werkboekles

Leerlingen brengen hun overtuiging tot leven in een folder en politieke partij. Ze leren hoe je met woorden, beelden en daden anderen kunt overtuigen van waar jij in gelooft.

Helden: dapper zijn, geloven in iets, en het verschil maken

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken wat heldendom inhoudt en reflecteren op hun idealen en dappere keuzes. Ze ontdekken dat ook zij het verschil kunnen maken, net als hun eigen helden.

Jouw persoonlijke held – bewondering, betekenis en inspiratie

Werkboekles

Leerlingen ontdekken wat hun held voor hen betekent en waarom. Ze reflecteren op eigenschappen zoals moed, idealen en inspiratie, en brengen dit tot uiting in woord of beeld.

Geloofshelden: roeping, doorzetten en betekenis geven

Werkboekles

Leerlingen verdiepen zich in geloofshelden en het concept ‘roeping’, en denken na over persoonlijke beproevingen. Ze leren dat volhouden en trouw blijven aan je overtuigingen ook in hun eigen leven van waarde is.

Jouw heldentoespraak – van droom naar daad

Werkboekles

Leerlingen schrijven en presenteren een persoonlijke heldentoespraak over een ideaal dat zij belangrijk vinden. Ze leren hoe krachtige woorden mensen kunnen raken en in beweging zetten.

Regels: afspraken om samen te leven

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken waarom regels bestaan en welke rol ze spelen in thuis, school en de openbare ruimte. Ze verbeelden regels creatief via zelfgemaakte verkeersborden en leren het verschil tussen formele en informele afspraken.

Leefregels en levensmotto’s – wat geeft jou richting?

Werkboekles

Leerlingen maken hun eigen leefregels zichtbaar door een top 10 samen te stellen en een persoonlijk motto te kiezen. Ze reflecteren op wat hen richting geeft in het leven – en waarom dat belangrijk voor
[tumult_advanced_search]