Studievaardigheden in de bovenbouw #2: wat hebben je leerlingen nodig?

Gepubliceerd op: 16 september 2019
Door: Sanne van Esveld

Eindelijk, de bovenbouw! Sommige leerlingen denken dat ze het nu allemaal wel kunnen: plannen, toetsen leren, huiswerk maken. Toen ik naar de bovenbouw ging dacht ik ook dat het wel goed zat met mijn studievaardigheden. Maar de praktijk bewees het tegendeel. Net als ik toen, ervaren veel leerlingen de overstap van onderbouw naar bovenbouw als een grote verandering. Daarom is het belangrijk structureel aandacht te (blijven) geven aan studievaardigheden!

Studievaardigheden continu ontwikkelen en verbeteren

De bovenbouw vraagt van leerlingen meer zelfstandigheid. Ze moeten veel meer vooruit plannen, grotere hoeveelheden informatie verwerken en veel meer leren voor een toets. De voorbereiding op een toets uit de onderbouw kan daardoor in de bovenbouw opeens niet meer werken. Zodra je leerlingen dit ontdekken, kun je ze verder helpen!

Maar hoe pak je dat aan? Laat je leerlingen reflecteren op hun studievaardigheden. Welke studievaardigheden hebben ze nodig in de bovenbouw en in hoeverre beheersen ze deze vaardigheden? Denk aan vragen als: wat wordt er van je gevraagd in de toetsweek en hoe bereid je je daarop voor? Hoe maak je een haalbare planning, met voldoende momenten om de leerstof te herhalen? En vergeet niet: vaardigheden leren is oefenen, oefenen en nog eens oefenen. Zorg dat je leerlingen de vaardigheid blijven oefenen in verschillende contexten.

Lesmateriaal voor studievaardigheden in de bovenbouw

Om dit als mentor allemaal zelf te organiseren is best een opgave. Daarom ontwikkelen we bij Tumult nieuw lesmateriaal voor studievaardigheden in de bovenbouw: voor vmbo, havo en vwo (klas 3 en 4). Als onderdeel daarvan maakten we afgelopen voorjaar een studievaardighedenscan voor leerlingen in de bovenbouw, een handige manier voor leerlingen om te reflecteren op hun studievaardigheden. Het idee is dat leerlingen eerst de scan doen om hun startpunt te bepalen. Zo kunnen leerlingen een leerdoel voor studievaardigheden formuleren. Vervolgens gaan ze een periode hiermee aan de slag.

Deze en volgende maand testen we de studievaardighedenscan op meerdere scholen, met zo’n vijfhonderd leerlingen en hun mentoren. Aan de hand van deze ervaringen gaan we de scan verbeteren en zullen we in samenwerking met de scholen nieuw lesmateriaal voor de bovenbouw ontwikkelen.

We zoeken nog een aantal vmbo-scholen die ons willen helpen. Wil je meewerken aan de vernieuwing van ons lesmateriaal voor klas 3 en 4? Of ken jij docenten die hier enthousiast van worden? Laat het mij weten via sannevanesveld@tumultgroep.nl of door een reactie te plaatsen onder deze blog.

Meer lezen over studievaardigheden in de bovenbouw? Ga dan naar studievaardigheden in de bovenbouw: hoe ziet dat eruit? Of meld je aan voor de nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search