Dit schooljaar ben ik mijn eerste les begonnen met het introduceren van de telefoontas. Toegegeven, zoals je op de afbeelding ziet, komt ‘het’ niet in de buurt van een tas, maar voor het gemak noem ik hem zo. Voortaan leggen leerlingen bij binnenkomst hun telefoon in deze tas. Waarom? Ik realiseer me steeds meer dat smartphones in de klas enorm veel onrust met zich meebrengt. Na het lezen van het experiment van Johannes de Visser (met zijn mentorklas verbande hij een week lang de telefoon) was ik al aan het denken gezet. Maar ik was pas echt om nadat ik met een havo 4-leerling een serieus gesprek had over de gevolgen van een smartphone.

Impact van de telefoontas

Smartphones in de klas met de telefoontasInmiddels zijn we drie weken verder, de telefoontas is een vast onderdeel geworden van de lesstructuur: leerlingen komen binnen en leggen zonder morren hun mobiel in de tas. Een enkele leerling vindt het lastig en probeert er nog onderuit te komen, maar dat gaat ze niet lukken. Drie dagen nadat ik de telefoontas had geïntroduceerd, vertelden mijn leerlingen dat de hele school het over de telefoontas had. Deze impact had ik niet verwacht. En inderdaad, ik zag vragende maar vooral verwonderde blikken van leerlingen uit andere klassen.

Smartphones in de klas, maar dan anders

Ook mijn collega’s bleven bij het voorbijlopen van mijn lokaal nieuwsgierig stilstaan. Een collega werd direct enthousiast en kocht diezelfde middag ook een telefoontas. Veel collega’s waren verbaasd dat juist ik een telefoontas in mijn klaslokaal heb hangen. Even voor de duidelijkheid, ik verbied het niet om de smartphones in de klas te gebruiken. Integendeel. Ik vind juist dat leerlingen moeten leren om op een goede manier met hun telefoon om te gaan. De telefoontas hoort in mijn ogen bij dat leerproces. Omdat ik elke dag in andere lokalen lesgeef, sleep ik de tas altijd met me mee. Natuurlijk zou het fantastisch zijn als uiteindelijk in elk lokaal op onze school zo’n tas zou hangen. Volgens mij heeft dat gunstige effecten op het leerklimaat waar wél ruimte is om smartphones in de klas te gebruiken, maar alleen als de docent dat aangeeft.

Wat vinden leerlingen?

En mijn leerlingen? Zij zijn er inmiddels aan gewend, bij binnenkomst hoef ik niks meer te zeggen. Ze zetten hun mobiel op stil, leggen ‘m in de tas en gaan zitten. Na drie weken heb ik een paar leerlingen naar hun mening gevraagd: zij geven allemaal aan dat ze het fijn vinden. Een leerling vond dat ze veel minder afgeleid was omdat ze niet steeds naar haar berichtjes hoefde te kijken. Een andere leerling gaf aan dat de rust die het ‘mobielloze’ met zich meebrengt prettig is. Niks trilt meer en dus ben je minder snel afgeleid. Het zijn precies de redenen waarom ik de tas wilde gebruiken.

–> Wat vinden leerlingen en docenten van smartphones in de les? Lees dit artikel van Veerle!

Het vervolg

Dit jaar blijf ik natuurlijk dagelijks gebruik maken van de tas. Ik verwacht dat het nog interessante gesprekken zal opleveren, met zowel mijn leerlingen, collega’s als de directie van mijn school. Bewustwording, daar gaat het me om. Wellicht dat die bewustwording ervoor zorgt dat ze ook buiten school de push-berichten van Whatsapp, Facebook, Instagram en de mail uitzetten. Dat geeft namelijk al zo veel meer rust. Een nadeel van de tas is dat sommige leerlingen hun mobiel vergeten en in de tas laten zitten. Maar dat is in mijn ogen precies datgeen wat ik wil bewerkstelligen. En niet alleen dat, want wat mij betreft hangt straks in iedere klas een telefoontas!

Print Friendly, PDF & Email