Simpele apps voor lol én inzicht in je les!

By | 2018-02-05T18:23:22+00:00 27 november 2013|Categories: Didactiek|Tags: , , , |3 Comments

De tijd van krijtjes en een ouderwets schoolbord in de klas is gelukkig allang voorbij. Maar met een digiboard of tablet an sich zorg je niet voor vernieuwing, het gaat er natuurlijk om wat je ermee doet in de klas. Gelukkig is dat niet lastig te bedenken, aangezien de hoeveelheid educatieve apps de pan uitrijst. Het is volstrekt logisch dat sommige docenten qua apps en interessante websites door de bomen het bos niet meer zien. Daarom is het denk ik belangrijk je niet te focussen op het hele bos, maar slechts 2 of 3 bomen uit te zoeken die je aanspreken. Naast het inmiddels gerenommeerde Socrative, is sinds vorige week ook Kahoot een ‘boom’ die ik voortaan vaker in mijn lessen gebruik.

Socrative
Er gaat voor docenten een hele nieuwe wereld open door een account aan te maken op www.socrative.com. Socrative zorgt namelijk voor interactiviteit in de les die gericht is op leerprocessen van leerlingen. Het fijne aan Socrative is dat het perfect past binnen het gedifferentieerd leren omdat je als docent inzicht krijgt in het niveau van elke leerling. Met Socrative kun je voorkennis activeren, basiskennis herhalen, een les afsluiten, een les evalueren of persoonlijke feedback vragen, in groepsverband aan de slag te gaan, maar je kunt het ook gebruiken om kennis te toetsen en met die resultaten te differentiëren naar het niveau van elke leerling. Daarnaast bestaat de mogelijkheid om quizzen met andere docenten te delen. Socrative wordt op dit moment volledig vernieuwd: als je alvast een kijkje wilt nemen, ga dan naar beta.socrative.com.

Socrative werkt heel gemakkelijk. Je maakt van tevoren een quiz aan, die je aan het begin of aan het einde van de les bij leerlingen afneemt. Een leerling gebruikt hiervoor zijn smartphone door de studentenapp te downloaden of naar m.socrative.com te gaan. Daar voeren ze een ‘roomnumber’ in die aan het account van de docent is gekoppeld. Zodra de docent de quiz (op een smartphone, tablet of digiboard) start, krijgen alle leerlingen die op dat moment in dezelfde ‘room’ zitten, de quiz op hun smartphone te zien. De docent kan na afloop van een quiz de resultaten naar zijn mail sturen, zodat hij per leerling kan zien hoe deze het gemaakt heeft. Naast quizzen biedt Socrative ook de mogelijkheid om meerkeuze, juist-onjuist en open vragen te stellen in de les. De antwoorden verschijnen direct op het bord, wat zorgt voor directe interactie tussen de docent en zijn leerlingen.

Ik gebruik Socrative regelmatig in mijn lessen. In beginsel is dit natuurlijk allemaal interessant en leuk voor leerlingen, maar het blijft van groot belang dat lessen afwisselend blijven. De lol is er snel vanaf zodra iedere docent Socrative gaat gebruiken. Ik merk dat leerlingen het nog steeds prettig en uitdagend vinden, terwijl ik het al anderhalf jaar gebruik. Vooral de Space Race, waarin leerlingen in groepen samenwerken en ieder goed antwoord wordt beloond met het vooruitschieten van een raket, blijft voor zowel de jonge als de oudere leerlingen een groot succes. De Space Race komt in de buurt van het opkomende ‘gamification’: het gebruik van games in het onderwijs.

Kahoot
Een andere makkelijke tool die nog meer geënt is op ‘gamification’ is Kahoot. Ook hierbij kun je quizzen voorbereiden als je een gratis account aanmaakt. Door leerlingen naar de website kahoot.it te sturen, of de kahoot app te starten, zorg je ervoor dat ze zich kunnen inloggen op het moment dat jij als docent de quiz start. Je krijgt een twee- of driecijferig pincode (elke keer verschillend) die de leerlingen in moeten voeren.

Tot nu toe zijn er nog weinig verschillen met Socrative, maar vanaf het moment dat leerlingen zich inloggen bij Kahoot begint de magie. Allereerst zien leerlingen hun namen op het digiboard verschijnen: dan heb je de aandacht bij de leerlingen te pakken! Uiteindelijk gaat het erom dat leerlingen de antwoorden op de vragen zo snel en goed mogelijk beantwoorden. De leerling die dit het beste doet, krijgt de meeste punten. Uiteindelijk wordt er na elke vraag een tussenstand gegeven waarbij iedere leerling ziet op welke plek hij of zij staat. Het competitieve element komt volledig tot zijn recht en zorgt ervoor dat de hele klas op een leuke manier op het puntje van hun stoel zit, immers: iedereen wil zoveel mogelijk punten scoren. Na afloop kan je de resultaten, net als bij Socrative, naar je mail sturen, zodat je precies kan zien wat elke leerling in het heetst van de strijd heeft geantwoord.

Ik heb Kahoot nu vier keer gebruikt, en ik ben er zeer enthousiast over. Zonder te overdrijven staan leerlingen vol spanning naast hun tafel en gaan ze volledig op in de vragen. De energie die loskomt is fantastisch! Natuurlijk zorgt het niet voor een rustig lesuurtje, maar dat hoeft ook niet altijd. Het is geweldig om te zien dat leerlingen zich zo druk weten te maken over spellingregels en formuleerfouten.

Over die drempel!
Met simpele tools zoals Socrative en Kahoot zorg je ervoor dat je klaslokaal interactief wordt en dat leerlingen op een educatief verantwoorde manier leren. Daarnaast krijg jij als docent inzicht in het niveau van de individuele leerling! Wat wil je nog meer? Ga het gewoon een keer gebruiken in je les en aanschouw de mogelijkheden die de digitalisering met zich meebrengt. Geniet ervan!

Print Friendly, PDF & Email
By | 2018-02-05T18:23:22+00:00 27 november 2013|Categories: Didactiek|Tags: , , , |3 Comments

About the Author:

Arnoud Kuijpers
Mijn motto is: een dag niet genoten is een dag niet geleefd! Ik studeerde Nederlands aan de Radboud Universiteit in Nijmegen en behaalde daarna mijn eerstegraads bevoegdheid. Ik sta met heel veel liefde voor de klas en probeer op een verfrissende andere manier les te geven op het Candea College in Duiven. Daarbij maak ik graag gebruik van de vele digitale mogelijkheden. Daarnaast schrijf ik blogs voor Tumult en verzorg ik lezingen en workshops op scholen. In mijn blogs probeer ik mijn liefde voor het vak te beschrijven en docenten te inspireren en motiveren om alles uit hun lessen te halen.

3 Comments

  1. Elisabeth 28 november 2013 at 10:43 - Reply

    Arnoud,

    Ik heb met bewondering en verwondering je blog gelezen. Je aanpak lijkt me super.
    Een totale andere kijk op lesgeven.

    Groet,
    E.

  2. Rudy 2 juni 2016 at 18:23 - Reply

    Er is nu ook een nieuw quizplatform dat heel erg goed te gebruiken is tijdens de les. Het heet QuizStud (www.quizstud.com) en lijkt op Kahoot en Socrative, maar heeft veel meer voordelen.

  3. Arnoud Kuijpers
    Arnoud Kuijpers 3 juni 2016 at 13:07 - Reply

    Dank je Rudy, die kende ik nog niet. Ik ga ernaar kijken!

Leave A Comment