Proactievere leerlingen en de durf om fouten te maken

Gepubliceerd op: 8 juli 2013
Door: Anne-Marie van Lieshout

Ik was eerlijk gezegd nogal lui als puber (later is gelukkig nog best goed gekomen). Vol bewondering lees ik dan ook de verhalen in het juni-nummer van klasse.be over jongeren die naast school zichzelf nog allerlei dingen leren. Zoals fietsen maken, een vreemde taal of hoe je een computer repareert. Of die school helemaal laten zitten en zonder diploma een internetbedrijf opzetten. Onze collega’s van Spons kregen van de week een mailtje binnen van jongen van 16 die een eigen grafisch ontwerpbureau heeft. Wow! Deze jongeren laten nu al een belangrijke vaardigheid voor de toekomst zien: proactiviteit en ondernemerschap.

Proactievere leerlingen en de durf om fouten te makenDit is de vierde ‘survival skill’ die Tony Wagner omschrijft in zijn boek The Global Achievement Gap. Mark Chandler, Senior Vice President bij IT-bedrijf Cisco verwoordt het hart van deze vaardigheid heel mooi: “Ik zeg tegen mijn medewerkers: als je vijf dingen probeert en ze lukken alle vijf, dan heb je misschien toch gefaald. Als je tien dingen probeert en er lukken er acht, dan ben je een held. Als je jezelf uitdagende doelen stelt, zal het je nooit aangerekend worden dat je ze niet hebt gehaald, maar wel dat je het niet geprobeerd hebt”. Leerlingen zouden niet bang moeten zijn om iets te proberen omdat ze bang zijn voor mislukking. Proactief durven zijn en ondernemerschap zorgen ervoor dat je kansen ziet, nieuwe ideeën krijgt en oplossingen voor problemen of voor verbetering bedenkt. Dat wordt overal in het bedrijfsleven (en natuurlijk ook op andere plekken) gewaardeerd!

Was ik anders geweest als puber als initiatief en ondernemerschap meer waren gestimuleerd in de klas? Dat weet ik niet, maar ik geloof wel dat jongeren heel creatief kunnen zijn en graag willen meedenken over hoe het eraan toegaat in de klas. Je kunt als docent dus makkelijk proactiviteit stimuleren door je leerlingen te laten weten dat je open staat voor ideeën over hoe de les en de school verbetert kunnen worden. Je kunt ze helpen met de uitvoering en als dat niet helemaal goed uitpakt, is dat juist een mooie leerervaring! Onze lesbrief Lesgeven doe je zo! vind ik goed passen bij deze vaardigheid.

Hoe moedig jij je leerlingen aan om proactief te zijn? Laat het me weten!

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search