Pep de klas op met een spel

Gepubliceerd op: 19 december 2018
Door: Suzanne Heuvelmans

December is in het onderwijs altijd een pittige maand: drukte rondom kerst en sinterklaas, de kerstvakantie voor de deur, korte dagen en vermoeide leerlingen. Een goed moment om de boel levendig te houden met wat variatie! Hoe kun je leerlingen actief en betrokken houden?

Dramatussendoortjes

In de blogserie Oppeppers en ontspanners vind je allerlei tips voor tussendoortjes die de klas actief maken. Zelf haal ik graag inspiratie uit drama-activiteiten. Denk aan spiegelen, uitbeelden, standbeelden – activiteiten waarbij op een rustige manier even bewogen kan worden.

Meer autonomie in de klas

Verhoogde autonomie werkt als een speer als het om betrokkenheid gaat. Geef leerlingen meer verantwoordelijkheid en ze geven je vaak nóg meer terug. Als de vermoeidheid voor een vakantie toeslaat, leeft mijn groep 3 op als ze op eigen houtje aan de slag mogen. Een overzicht van het te maken werk, de Time Timer aan en starten maar! Als je in het Dalton- of Montessorionderwijs werkt, komt deze manier van werken je misschien bekend voor. In het voortgezet onderwijs kun je dit principe ook toepassen. Laat leerlingen zo veel mogelijk zelf aan de slag gaan en minimaliseer het toespreken van de groep.

Alles binnen een thema

Met kerst, sinterklaas en lichtjesfeesten uit allerlei culturen en van allerlei religies is december is een goudmijn voor thematisch werken. De perfecte gelegenheid om je standaardprogramma eens aan te passen, dus. Denk voor het basisonderwijs aan rekenen met pepernoten, bijvoorbeeld. En in het vo kun je leerlingen Engels- of Franstalige kerstliedjes naar het Nederlands laten vertalen (of andersom) of verhalen laten schrijven over eigen tradities. Aansluiten bij de belevingswereld van je leerlingen betekent bijna gegarandeerd meer betrokkenheid en motivatie. Ook in de rest van het schooljaar is dit een goede manier om je lessen nóg leuker te maken.

Opperste concentratie

Waarschijnlijk ken je het spel ‘moordenaartje’ wel. Zet alle leerlingen in een kring. Eén leerling roeit de groep langzaam maar zeker uit door naar ze te knipogen en de detective in het midden van de kring moet de moordenaar ontmaskeren. Op dit spel zijn allerlei varianten die heel leuk zijn om tussendoor in te zetten. Bijvoorbeeld ‘dirigenten’, waarbij iemand steeds een ander muziekritme start dat door de klas gevolgd wordt. Kan de detective ontdekken wie het ritme start?

Wek het spel tot leven

Wist je dat veel spellen die je op papier speelt, ook ‘levend’ kunnen? Zet de hele klas in als ‘materiaal’ om bijvoorbeeld levend memory, levend steen-papier-schaar, levend domino of levend vier-op-een-rij te spelen. Bijkomend voordeel: het kan meteen en je hebt weinig tot geen materiaal nodig. Wil je het groter aanpakken? Laat de leerlingen dan een eigen levend ganzenbord, levend Stratego of levend Cluedo bedenken en uitwerken. Goed voor de betrokkenheid en veel samenwerken en plezier gegarandeerd.

Hoe houd jij je vermoeide leerlingen actief? Welke spellen vind je zelf goed werken als tussendoortje? Deel jouw tips en ideeën in een reactie onder deze blog!

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search