Ouderbetrokkenheid: grote verschillen per school

Gepubliceerd op: 16 april 2013
Door: Feikje Swierstra

Wat doet jouw school om de leerlingen te begeleiden om een juiste studiekeuze te maken? Hoe worden ze begeleid? En welke rol spelen de ouders? Betrekt jouw school hen voldoende bij de de keuzes van hun kinderen?

Het is al weer een aantal jaar geleden dat mijn kinderen een profiel/sector moesten kiezen. Hun scholen gingen destijds heel verschillend om met het betrekken van ouders bij die belangrijke keuze.

Van de school van onze oudste zoon Thijs kregen wij een brief thuis gestuurd met een uitnodiging om een informatieavond over de profielkeuze bij te wonen. Alle ouders van de 3e klassen verzamelden zich in de aula en kregen een gezamenlijke voorlichting over de richtingen die onze zoon of dochter kon kiezen en welk vakkenpakket daarbij hoorde. Na 2 uur luisteren stonden we weer buiten en waren niet veel wijzer geworden.

Je kreeg dan wel nog in de 10 minuten gesprekken “gelegenheid” om met de mentor het een en ander te bespreken maar dat was het dan ook wel. Ik vroeg Thijs vorige week wat hij zich nog kan herinneren over de begeleiding van zijn school bij zijn profielkeuze en in zijn zesde jaar voor een studie. Het bleef lang stil: “Ik weet het niet meer, een gesprek met de decaan en dat was het wel geloof ik…”

Hoe anders ging het er aan toe op de school van mijn jongste zoon Mark! Hij kreeg strakke begeleiding van zijn mentor, met persoonlijke gesprekken én klassikale LOB-lessen in de mentoruren. Ook de ouders werden betrokken. Toen we een uitnodiging voor een informatieavond op de mat kregen, hadden we geen hooggespannen verwachtingen. Maar de informatieavond was compleet anders dan we bij Thijs hadden meegemaakt. In de klas van de mentor van Mark gingen alle ouders samen aan de slag met opdrachten. We werden actief aan het werk gezet en konden zo meedenken over de keuze van een vervolgopleiding voor onze kinderen.

In het laatste jaar werden oud-leerlingen uitgenodigd om te vertellen over de opleiding die ze zijn gaan volgen en hoe ze tot die keuze waren gekomen. Ook werd er aan ouders met een leuk/grappig/interessant beroep gevraagd of ze daar iets over wilden vertellen in de klas. Iets dergelijks kun je zelf ook gemakkelijk organiseren met de lesbrief Speeddate: kiezen met ouders.

Ik kreeg in die tijd nog een uitnodiging via de post maar tegenwoordig hebben scholen veel meer middelen tot hun beschikking om ouders te bereiken  bijvoorbeeld via de social media en ze actiever te betrekken bij school en dus ook bij de studiekeuze van hun kinderen.

Mijn kinderen hebben inmiddels hun weg wel gevonden maar een goede begeleiding van zowel school als van hun ouders helpt ze toch wel een eind op weg om als vaardige, zelfstandige wereldburgers de juiste keuzes te maken!

Wat doet jouw school om ouders erbij te betrekken? Mailen, twitteren, bloggen, extra informatie op de website van de school? Of doet jouw school het op een geheel andere wijze?

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search