Oppeppers en ontspanners #6: positiviteit in je groep!

Gepubliceerd op: 7 maart 2016
Door: Martina Nieuwenhuis

Wat geeft jou energie? Waarschijnlijk kun je zo een paar dingen opnoemen. En als je nou eens een gemiddelde schooldag neemt: zitten daar veel van die ‘energieke’ momenten in? Met de werkvormen in deze blog voeg je wat positieve momenten toe aan je schooldag. Leuk voor jou, maar ook voor je klas. Reken in ieder geval op een gezellig lesuur!

TIP: Check deze blog ook even. De werkvorm Zoef-Boink-Pow is ook een aanrader als je een positieve sfeer wilt!

Lachen werkt!

  • Start in een kring, zittend op de grond.
  • Start als docent met rustig lachen; een beetje giechelen. Nodig de rest uit rustig mee te lachen. Niet om een specifieke reden, puur en alleen lachen om het lachen.
  • Begin langzaamaan iets harder te lachen en laat de groep volgen.
  • Voor je het weet, is het lachen overgegaan van ‘nep’ lachen naar daadwerkelijk in een stuip liggen; ‘echt’ lachen.

Lees meer over deze werkvorm in een eerdere blog.

Oogcontact

  • Start in een kring.
  • Iedereen kijkt naar de grond.
  • Geef je een seintje? Iedereen kijkt omhoog en richt zijn/haar blik op één klasgenoot.
  • Kijken ze elkaar in de ogen? Dan roepen ze zo snel mogelijk elkaars naam.
  • Eventueel kun je met punten werken: de leerling die als eerste roept, krijgt een punt.
  • Herhaal dit een aantal keer. Eventueel kun je leerlingen die naar elkaar keken tweetallen laten vormen voor een vervolgopdracht.

Complimentenfles

  • Geef de klas een plastic (versierde) fles. De complimentenfles. Zorg dat er lege briefjes in zitten.
  • Maak een groepje leerlingen verantwoordelijk voor de fles: deze moet altijd meegenomen worden, van lokaal naar lokaal. Deze komt op een standaard plek te staan, bijvoorbeeld op het bureau van de docent.
  • Nodig de leerlingen uit om complimenten aan elkaar op een briefje te schrijven en deze in de fles te doen. Het is niet verplicht de afzender te noteren.
  • Lees aan het eind van elke (wekelijkse) mentorles, de complimenten voor.

Brief aan jezelf

  • Geef elke leerling een lege kaart.
  • Geef de leerlingen de opdracht een kaart aan zichzelf te sturen. De kaart mag alleen maar leuke, positieve dingen bevatten: complimenten, een leuk gedicht, iets waar je vandaag blij van werd en wat je wilt onthouden etc.
  • Laat ze hun kaart in een envelop doen en hun eigen adres erop schrijven.
  • Neem de kaarten in, plak er een postzegel op en stuur ze naar verloop van tijd (bijvoorbeeld na een half jaar) naar hun huisadres.

Waar word jij blij van?

  • Laat de leerlingen tweetallen maken.
  • Leerling 1 vraagt: waar word jij blij van?
  • Leerling 2 antwoord.
  • Leerling 1 vraagt: kun je dat vaker doen/ervaren dan je nu doet?
  • Leerling 2 antwoord.
  • Laat ze dit een keer of vijf doen, steeds met dezelfde vraag.
  • Draai vervolgens de rollen om.

Feest
Gewoon even losgaan met elkaar: zet een heel populair of juist heel fout muziekje aan, laat een idioot filmpje zien, vraag de leerlingen zich 1 minuut even helemaal uit te leven door te dansen, playbacken, zingen, alsof ze alleen zijn. Eén voorwaarde om dit te doen: zorg dat je ze daarna ook weer rustig kunnen krijgen. Als dat lukt, kan dit een hele fijne uitlaatklep zijn. Die niet alleen zorgt voor positiviteit, maar ook bijdraagt aan een veilig klasklimaat waarin iedereen zichzelf kan/mag zijn.

Ik ben benieuwd of jullie nog meer ideeën hebben voor leuke werkvormen die zorgen voor een positief gevoel! Laat deze hieronder in een reactie achter.

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search