Onderzoek: de effecten van sociaal-emotionele programma’s

Gepubliceerd op: 15 mei 2017
Door: Marijke van Eijsden

Dat sociaal-emotionele vaardigheden belangrijk zijn in onze samenleving, is duidelijk. Regelmatig moeten we samenwerken, maar ook is het belangrijk dat we ons bewust zijn van de manier waarop we een boodschap overbrengen. En ook zelfvertrouwen is een belangrijke eigenschap voor verdere ontwikkeling. Daarom heeft Tumult lesmateriaal om met de leerlingen aan sociaal-emotionele vaardigheden te werken. Maar wist je dat programma’s die aandacht besteden aan sociaal-emotionele vaardigheden nog veel meer positieve resultaten opleveren?

In een recent onderzoek van Korpershoek en anderen (2016) onderzochten zij wat de effecten zijn van verschillende klassenmanagementstrategieën. Ze vergeleken hierbij vier manieren waarop je aan klassenmanagement kunt werken:

  • programma’s die zich op de lesvaardigheden van leerkrachten richten;
  • programma’s die gericht zijn op leerkracht-leerling relaties;
  • programma’s met een focus op leerlinggedrag;
  • programma’s die aandacht besteden aan de sociaal-emotionele vaardigheden van leerlingen.

In dit onderzoek keken ze welke effecten deze programma’s hadden op de leerresultaten, het gedrag, de sociaal-emotionele vaardigheden en hun motivatie. Uit de resultaten bleek dat programma’s die zich richtten op sociaal-emotionele vaardigheden, de grootste effecten opleverden. Deze programma’s hebben een inhoud die vergelijkbaar is met de lessen van Tumult. Zo besteden de programma’s uit het onderzoek ook aandacht aan relaties in de klas, zelfvertrouwen en probleemoplossen.

Daarnaast bleek dat de positieve effecten op leerresultaten ook hoog waren bij programma’s die zich richten op leerkracht-leerling relaties.

Het blijkt dus dat als je aan sociaal-emotionele vaardigheden werkt, dit een positief effect heeft op de sociaal-emotionele vaardigheden van leerlingen (gelukkig maar, want dat was ook je doel), maar ook op leerresultaten, gedrag en motivatie. Zo werd bijvoorbeeld gekeken naar emotieregulatie, concentratie, de mate van storend gedrag in de klas, toetsresultaten en betrokkenheid bij het leren. Het gebruik van een methode voor sociaal-emotionele vaardigheden draagt bij aan goed klassenmanagement en zorgt dus niet alleen voor betere sociaal-emotionele vaardigheden, maar voor betere resultaten in het algemeen.

Op wat voor manier besteed jij aandacht aan sociaal-emotionele vaardigheden in jouw klas? Laat het ons weten via een reactie onder deze blog. En wil je zelf aan de slag met sociaal-emotionele vaardigheden? Probeer eens een les uit één van onze abonnementen sociaal-emotionele vaardigheden uit of bestel direct in onze webshop.

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search