Onderwijskunde met Tumult: een introductie

Gepubliceerd op: 6 november 2017
Door: Martina Nieuwenhuis

Komende zomer ronden we een project af: het ontwikkelen van een volledig nieuwe lijn content voor studievaardigheden, sociaal-emotionele vaardigheden en loopbaanvaardigheden. Let wel: voor de onderbouw. Want de bovenbouw vraagt om een nieuw concept. Over deze concepten en de onderwijskundige keuzes die Tumult daarin maakt gaat de nieuwe blogserie Onderwijskunde met Tumult. Welke onderwijskundige keuzes, principes en modellen zitten achter onze content? Waar staan we voor als Tumult? En waarom vinden we dat zo belangrijk? Hoe ver gaan die keuzes en waar zie je ze in terug? In deze blog meer over wat je hierover kunt verwachten.

Ontwikkelen en leren doe je samen

Waarom we deze blogserie schrijven? Wij geloven dat je samen leert. Oftewel: wij met jou en jij met ons. Zo geven de blogs jou meer inzicht in het lesmateriaal van Tumult. Daardoor wordt werken met Tumult wellicht makkelijker en hopelijk vooral leuker! Voor ons dus genoeg redenen om deze informatie met je te delen. Daarnaast zijn we heel benieuwd naar jouw ideeën over de onderwijskundige keuzes die wij hebben gemaakt. Laat dus vooral reacties achter onder de blogs met aanvullingen, nieuwe inzichten uit onderzoeken die we kunnen gebruiken en jouw ideeën over en ervaringen met de theorie versus jouw praktijk. Wat werkt? Wat werkt niet? Wij verzamelen jaarlijks input van docenten én leerlingen om ons materiaal nog beter mee te maken, en dan kan dus ook voor materiaal dat in de conceptfase zit!

Inspiratie voor jouw eigen onderwijs!

Die theoretische achtergrond is ook een bron van inspiratie voor jouw dagelijkse onderwijspraktijk. Misschien ken je veel van de onderwijskundige theorieën en modellen, misschien is veel nieuw voor je. Hoewel je het wellicht niet altijd met alles eens zal zijn, kan wat verdieping je juist het theoretisch kader geven van iets dat je al in de praktijk uitvoert. We schrijven de blogs zo dat de theorie aan de hand van praktische voorbeelden en tips wordt geïllustreerd. Oftewel: makkelijk voor jou om direct te vertalen naar je lessen.

Een theoretische fundering: belangrijk en continu in ontwikkeling

Voordat wij in 2014 startten met de contentproductie voor de nieuwe lijn lesmateriaal, hebben wij zo’n zes maanden gewerkt aan dit theoretisch kader. Toch is de ontwikkeling van dit kader, het concept, iets dat voortdurend doorloopt. Vanuit het basisconcept van de eerste zes maanden komen we namelijk steeds nieuwe uitdagingen of inzichten tegen. Soms betekent dit dat we iets toevoegen aan ons concept, soms juist dat we iets alsnog omgooien in de revisie van het lesmateriaal. Zo’n theoretisch kader is dus heel belangrijk als basis. Nieuwe onderwijskundige inzichten kun je hierdoor makkelijk en snel beoordelen en classificeren binnen je concept. Het geeft ons een duidelijke richtlijn om vanuit te werken en dat zie je terug in het lesmateriaal.

Welke theorieën, modellen en principes komen aan bod?

Genoeg gepraat over de theorie rondom de theorie. Wat kun je concreet aan thema’s verwachten in deze blogserie? De theorieën waarvoor wij hebben gekozen zijn sterk aan elkaar verbonden en vullen elkaar aan. Daarom zullen we ze naar thema categoriseren. Hieronder een aantal voorbeelden.

  • Hoe verwerkt een leerling informatie?
  • Welke belangrijke theorieën en voorwaarden zijn er rondom leren?
  • Wat is er speciaal aan het (aan)leren van vaardigheden?
  • Aan de hand van welke theorieën ontwikkelen we onze content?
  • Wat is belangrijk rondom digitalisering en content?
  • Welke praktische zaken hebben we meegenomen in de ontwikkeling van de content?

Heb jij specifieke vragen rondom de onderwijskundige keuzes van Tumult? Of vraag je je af hoe wij staan ten opzichte van een bepaalde theorie? Laat vooral een reactie achter hieronder. Want leren doe je samen!

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search