Nog meer succes met Tumultmateriaal?

Gepubliceerd op: 12 februari 2013
Door: Anne-Marie van Lieshout

Bij Tumult doen we ons best om lesmateriaal te maken dat niet alleen leuk is voor leerlingen om te doen, maar waar docenten ook heel gemakkelijk een leuke en een gestructureerde les mee kunnen geven. Met de input die we krijgen van docenten en leerlingen, passen we ons materiaal elk jaar aan, zodat het nog beter aansluit. Daar zijn we nu mee bezig. Altijd een drukke periode hier op kantoor, want alles moet natuurlijk wel op tijd naar de drukker!

Sommige dingen kunnen we niet in deze jaarlijkse revisie oplossen. Dat is de reden waarom we rond deze tijd ook graag bij onze scholen op bezoek gaan. Wat zijn nou de meest voorkomende opmerkingen die daar we horen? Een overzicht:

Voorbereiding
Hoe zorg je dat je niet veel tijd hoeft te besteden aan de voorbereiding van je les? Heel simpel: gebruik onze leskaarten. Deze bevatten alle bouwstenen voor een leuke en inspirerende les. De leskaarten zijn gratis digitaal beschikbaar bij je abonnement, maar je kunt ook een map met geprinte exemplaren bij ons bestellen.

Saai?!?
We krijgen wel eens te horen dat leerlingen de lessen saai vinden. De oplossing? Gebruik de leskaarten! Als je alleen rechttoe rechtaan het boekje volgt (‘Begin bij opdracht 1 en ga door tot opdracht 5’), dan zijn de leerlingen er inderdaad snel doorheen. In de leskaarten vind je verschillende werkvormen om in te zetten. Ga ook eens naar het computerlokaal, gebruik onze digitale omgeving of maak er een project van.

Motiveren van leerlingen
Hoe motiveer je je leerlingen voor iets waar ze geen cijfer voor krijgen? Zorg dan dat je aansluit bij hun belevingswereld, bijvoorbeeld in je keuze van een filmpje voor de ijsbreker. Of sluit aan bij een concrete situatie van de leerlingen  (‘Hoeveel tijd heb jij nodig om een tekst te leren? Dat kan ook in de helft!’). En je kunt natuurlijk altijd beslissen om wèl een cijfer te geven voor de vaardigheden!

Spannend….
Het is misschien best spannend om een hele nieuwe werkvorm uit te proberen. Liever hou je het veilig. Maar wees niet bang om dingen uit te proberen. Begin gewoon klein, bijvoorbeeld door je les eens anders te beginnen, bijvoorbeeld met een raadsel. Je hoeft niet gelijk de hele klas op z’n kop te zetten.

Help, ik ben een digibeet!
Misschien ben je een digibeet (applaus dan dat je deze blog hebt gevonden!) of heb je collega’s die nog niet zo computervaardig zijn. Koppel dan een digibeet-mentor aan een digivaardige en laat ze samen lessen voorbereiden.

Opslag
Onze digitale omgeving slaat op dit moment nog geen bestanden, zoals ingevulde pdf’s, op. Dat kun je gemakkelijk oplossen door alles op een USB stick te zetten. Of je maakt een speciale map aan op de interne server van de school waarin leerlingen alles op kunnen slaan.

Meer tips voor het geven van goede Tumultlessen? Bekijk dan onze docentenkaart. Wil je ook een Tumulter bij jou op school om te praten over het vaardighedenonderwijs? We komen graag naar je toe! Laat het ons weten via info@tumult.nl

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search