Met Tumult naar 2017 #2: hoe leer je vaardigheden?

Gepubliceerd op: 15 december 2015
Door: Sandra Huigen

In mijn vorige blog vertelde ik al dat we bezig zijn met een grondige vernieuwing van ons materiaal. Met als doel een volledig vernieuwd aanbod in 2017. We zijn dit project vol frisse energie en inspiratie gestart en delen onze ervaringen graag met jullie.

Het leuke van vernieuwen vind ik dat het je dwingt om eerst terug te gaan naar je kern. Als je niet precies weet wat je doet en waarom je dat doet, is het lastig om jezelf opnieuw uit te vinden. We begonnen dan ook met de vraag ‘hoe leer je eigenlijk vaardigheden?’. Dat leidde tot een aantal interessante werksessies, met als resultaat onderstaande infographic.

vaardigheden-klein

Vaardigheden leren

Iedereen kan vaardiger worden. Als je iets maar vaak genoeg oefent, ontstaat er een automatisme. Denk bijvoorbeeld aan hoe je hebt leren autorijden. Aan het begin was je bewust bezig met alle handelingen: schakelen, in je spiegels kijken, sturen. Maar nu doe je dat allemaal zonder nadenken; je bent onbewust vaardig. Dit gaat ook op voor het leren van alle vaardigheden. Hoe meer leerlingen dat beseffen, hoe beter ze ook in de toekomst in staat zullen zijn hun eigen leerproces te sturen.

Vaardigheden onderwijzen

Je laat je leerlingen samenwerken aan een opdracht. Maar leren ze daarmee ook samenwerken? Alleen als ze een beeld hebben van waar ‘goed samenwerken’ aan voldoet en waarom je dat zou moeten kunnen. Je taak als docent is ze daarin te begeleiden. Dat kan op verschillende manieren. Door je leerlingen bij de hand te nemen en de vaardigheid stap voor stap te oefenen. Of door ze juist in het diepe te gooien en daarna te evalueren hoe dat ging en waar ze nog mee moeten oefenen.

Vaardigheden beoordelen

Een interessante uitdaging bij het aanleren van vaardigheden is de vraag hoe je de ontwikkeling van leerlingen kunt monitoren. Dat is anders dan bij kennis. Of iemand de leerstof beheerst, kun je meten met een kennistoets. Maar hoe meet je vaardigheden? Je moet daarvoor goed weten welk gedrag je van leerlingen verwacht bij een bepaalde vaardigheid. Op basis daarvan werk je leerlijnen of rubrics uit, waarmee je kunt beoordelen waar een leerling staat.

En nu verder …

Triggert deze infographic bij jou ideeën? Laat het ons weten! Voor ons is dit een belangrijke basis van waaruit we denken. In de komende blogs in deze serie zal ik bijvoorbeeld laten zien uit welke onderdelen onze nieuwe content zal bestaan. En hoe die in onze visie bijdragen aan het optimaal (aan)leren van vaardigheden. Dus blijf ons volgen!

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search