Meervoudige intelligenties in de praktijk # 8: de natuurgerichte intelligentie

Gepubliceerd op: 15 mei 2014
Door: Veerle van Pinxteren

Zitten je leerlingen uit het raam te staren? Misschien is het tijd om eens naar buiten te gaan! In deze laatste blog in de serie over meervoudige intelligenties in de praktijk, aandacht voor de natuurgerichte intelligentie (ook wel naturalistische intelligentie genoemd). Ik bespreek een aantal manieren waarop je de natuur kunt gebruiken in of buiten het lokaal.

Leerlingen die natuurgericht zijn…
… gaan graag met dieren om, zijn geïnteresseerd in de natuur en kunnen goed verzamelen en ordenen. Verder zijn deze leerlingen over het algemeen goed in het observeren en herkennen van planten en dieren. Ze observeren graag veranderingen in de natuur. Een aantal lesideeën die gericht zijn op deze intelligentie:

Ga naar buiten!
Misschien voor de hand liggend, maar toch: verplaats je les eens naar buiten. Ten eerste doorbreekt dit de dagelijkse ‘sleur’ waarin leerlingen van lokaal naar lokaal gaan en bijna de hele dag binnen zitten. Ten tweede kan de buitenwereld een waardevolle bijdrage leveren aan de les. Bij biologie is het natuurlijk makkelijk om een opdracht te bedenken gericht op de natuur. Geef leerlingen bijvoorbeeld een observatieopdracht mee die ze in het dichtstbijzijnde park kunnen uitvoeren. Maar ook bij aardrijkskunde en Nederlands is dit goed mogelijk: laat de leerlingen bijvoorbeeld voorbijgangers interviewen over wat zij vinden van de natuurvoorzieningen in hun stad. Zo leren ze interviewen en schrijven (Nederlands) en zo leren ze de interactie tussen mens en natuur in kaart te brengen (aardrijkskunde). Bij een vreemde taal kun je leerlingen de omgeving van de school laten beschrijven. Of laat hen een vergelijking maken tussen de natuurlijke omgeving van de school en de omgeving van een school uit een land van de doeltaal. Het gaat erom dat het leren niet alleen in de klas plaats vindt, maar ook er buiten.

Ga naar binnen!
Andersom: breng de natuur naar binnen. Dit kan tegenwoordig op allerlei manieren: via foto of video bijvoorbeeld. Een mooi voorbeeld waarmee je zelfs live beelden vanuit de natuur kunt bekijken, zijn webcams. Kijk bijvoorbeeld eens naar de vogels en hun nestjes op beleefdelente.nl of volg de bever (of de arend, de oehoe of de vos) van Staatsbosbeheer. Benut de kansen die de moderne technologie biedt om de natuur van waar ook ter wereld het lokaal in te halen.

Natuurapps
Tot slot nog een aantal ideeën voor het gebruiken van ‘natuurapps’:

  • De Naar buiten app van Staatsbosbeheer. Deze app wijst je de weg naar natuurgebieden van Staatsbosbeheer en legt uit wat je er kunt zien en doen.
  • De Natuur in Nederland app van de Wageningen Universiteit. Je kunt fiets-, wandel- of kanotochten doen en tegelijkertijd van alles leren over de natuur.
  • De Tuinvogel app van de Vogelbescherming. Hiermee kun je tuinvogels leren herkennen.

Dit was de laatste blog in deze serie over meervoudige intelligenties. Wat heb je ervan kunnen gebruiken in je onderwijspraktijk? Laat ’t me hieronder in een reactie weten!

Waar zou je meer over willen weten? Mocht je ideeën hebben over een nieuwe blogserie, laat het ons hieronder weten!

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search