Meervoudige intelligenties in de praktijk #4: De interpersoonlijke intelligentie

Gepubliceerd op: 13 maart 2014
Door: Veerle van Pinxteren

Lekker kletsen tijdens de les, constant communiceren via de smartphone, gekke bekken trekken… Bijna alle leerlingen lijken deze intelligentie sterk ontwikkeld te hebben: de interpersoonlijke intelligentie. Maak van de nood een deugd en gebruik deze sterk ontwikkelde intelligentie om je lesdoelen te bereiken (en om deze intelligentie verder te ontplooien). Want communiceren met elkaar is wel iets anders dan leren van en met elkaar!

Leerlingen die interpersoonlijk sterk zijn…
… werken graag samen met anderen, houden van contact en zijn sociaal. Ook helpen ze graag anderen en begrijpen ze wat anderen bezighoudt. Lesactiviteiten gericht op deze intelligentie zetten de leerlingen met elkaar aan de slag. Een paar ideeën voor verschillende vaklessen geef ik hieronder.

Instructie doorgeven
Maak groepjes van vier leerlingen en stuur van elk groepje een of twee leerlingen naar de gang. Geef vervolgens (korte) uitleg over een onderwerp aan de leerlingen die nog in de klas zitten. Zij hebben de taak om goed te luisteren en goede vragen te stellen. De afwezige leerlingen komen terug in de klas en krijgen nu uitleg van hun groepsgenoten. Zo sla je twee vliegen in een klap: de leerlingen die uitleg geven herhalen het onderwerp nog een keer voor zichzelf (niks zo leerzaam als iets uitleggen aan een ander!) en de afwezige leerlingen krijgen op verschillende manieren uitleg. Stel ter afsluiting en als check een aantal vragen, bijvoorbeeld in de vorm van een Socrative-quiz.

Afhankelijk van je leerdoel kun je ervoor kiezen om de sterke leerlingen of juist de zwakke leerlingen naar de gang te sturen. Verder zou je de leerlingen die even op de gang moeten wachten ook een opdracht mee kunnen geven. Denk bijvoorbeeld aan het voorbereiden van vragen. Of laat die leerlingen de uitleg uit het boek lezen en daarna de instructie van hun klasgenoten aanvullen.

Speel een spel
Spellen werken vaak goed in de les. Niet alleen om het sociale aspect maar vooral ook door het competitie-element. Simpele en voor iedereen bekende spelletjes zoals galgje en pictionary zijn zeker geschikt wanneer er wat tijd over is aan het einde van de les. Spellen die een hele les duren nemen vaak meer voorbereidingstijd in beslag, maar betalen zich vaak wel terug in de vorm van zeer gemotiveerde leerlingen. Een quiz waarin verschillende teams tegen elkaar strijden is relatief makkelijk te organiseren. Gebruik bijvoorbeeld een powerpointpresentatie voor het presenteren van de vragen. Wissel af tussen open vragen, meerkeuzevragen, vragen met audio, vragen met filmpjes etc. en laat teams tegen elkaar strijden.

Geen tijd om zelf vragen te bedenken? Zie mijn lesidee in de blog over digitale flitskaarten onder het kopje ‘Wat kun je ermee in de les?’.

Smartphone gebruiken in de les… eng? Nee joh!
Leerlingen lijken het liefst de hele dag op hun smartphone te kijken. Maar de smartphone kan ook op een zinvolle manier ingezet worden in de les. Laat de leerlingen bijvoorbeeld eerst tien minuten zelfstandig aan een opdracht werken. In deze 10 minuten mogen ze geen vragen stellen. Als de eerste tien minuten voorbij zijn, mogen leerlingen hun vragen stellen. Ze kunnen vervolgens 3 dingen doen:
1. Informatie opzoeken op internet (op hun telefoon)
2. Via Whatsapp informatie vragen aan een klasgenoot
3. Informatie vragen aan de docent.

Als variatie kun je iedereen twee ‘jokers’ geven (bijvoorbeeld in de vorm van twee pionnen of kaartjes). Elke joker staat voor een vraag. Als je een vraag wilt stellen, leg je de joker op de hoek van je tafel. Je mag die les dus maar twee vragen stellen op één van de drie manieren. Leerlingen leren zo na te denken over of hun vraag echt zinvol is en of ze niet zelf het antwoord ergens kunnen vinden.

Hoeveel lesactiviteiten per les richt jij op het leren van en met elkaar? En welke? Of doe je juist het tegenovergestelde en laat je leerlingen veel alleen werken? Binnenkort namelijk ook een blog over de intrapersoonlijke intelligentie.

Volgende keer in deze serie: #5 De verbaallinguïstische intelligentie.

Misschien vind je dit ook interessant

De Gouden Weken: 3 tips!

De Gouden Weken: 3 tips!

De Gouden Weken: misschien wel de belangrijkste weken van het schooljaar. Misschien dit jaar nog wel belangrijker na een schooljaar waarin leerlingen veel thuis waren.

Lees meer »

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search