Idee voor in de les #1: omgaan met geld

Gepubliceerd op: 29 juni 2016
Door: Martina Nieuwenhuis

We krijgen regelmatig aanvragen voor nieuw lesmateriaal over bepaalde thema’s. Sommige thema’s passen goed bij ons en verwerken we heel graag. Een voorbeeld is informatie zoeken op internet. Dit hebben we verwerkt in een heel hoofdstuk over informatievaardigheden in ons nieuwe lesmateriaal over studievaardigheden. Niet alle aanvragen zijn echter groot genoeg om expliciet in het lesmateriaal te verwerken. En daarom is er deze blog. In deze serie geven we praktische lesideeën bij al die diverse thema’s waar jullie om vragen. In deze eerste blog: omgaan met geld.

Discussie

Geld lijkt iets heel duidelijks, maar de meningen over hoe je omgaat met geld zijn best verschillend. Daarom is het leuk, maar ook heel nuttig, om met de leerlingen te discussiëren over geld. Gebruik daarvoor bijvoorbeeld deze stellingen:

  1. Vijf euro zakgeld per week, dat is veel te weinig.
  2. Kleedgeld is voor ‘gewone kleren’: je hoeft er geen winterjas van te kopen.
  3. Vanaf 13 jaar moet je een bijbaantje hebben om zelf geld te verdienen.
  4. Je mag als kind helemaal zelf bepalen wat je met je geld doet.
  5. Als je slim bent, koop je je spullen in de aanbieding.
  6. Geld is er om direct uit te geven. Oftewel: geld moet rollen.
  7. Als je niet genoeg geld hebt, leen je gewoon wat.

Je kunt de discussie op verschillende manieren voeren. Lees bijvoorbeeld de stellingen voor. Zijn de leerlingen het ermee eens? Laat ze dan opstaan. Zijn ze het ermee oneens? Dan blijven ze zitten. Je kunt ze ook van links (eens) naar rechts (oneens) in het lokaal laten lopen. Wil je dat de leerlingen hun mening nuanceren? Dan mogen ze ook in het midden gaan staan (neutraal) of iets links of rechts van het midden. Een andere optie is een stillewanddiscussie. De leerlingen geven hun mening zonder te praten, maar door steeds schriftelijk te reageren op de stelling en op elkaar. Dit kan bijvoorbeeld met post-its of met de digitale tool Padlet.

Nibud

Het Nibud geeft voorlichting over alles wat met geld te maken heeft. Je kunt iemand van het Nibud in de klas uitnodigen, maar je kunt ook heel veel informatie op hun website vinden. Er is een speciale site voor scholieren. Daarop vinden ze heel veel informatie over bijvoorbeeld bijbaantjes, mobiele telefoonkosten en zakgeld.

Samen voor weinig geld…

Wil je de leerlingen laten ervaren wat je kunt doen met een bepaald budget? Stel dit budget dan beschikbaar (eventueel via ouders) en laat ze samen van dit geld een klassenfeest geven, een maaltijd voor de klas koken of een klein bedrijfje beginnen (microkrediet). Kijk op deze site voor inspiratie over het werken met microkredieten voor een goed doel. Deel ze voor dergelijke projecten in kleinere groepjes in en zorg dat elk groepje hun budget helder voor ogen heeft. Laat ze een begroting maken die ze moeten laten goedkeuren door jou of door een ander groepje.

Een opdracht met ouders/opvoeders

Het kan nuttig zijn om ouders op het Nibud te wijzen. Er is bijvoorbeeld een boek dat ouders ondersteunt bij het financieel opvoeden. De stellingen die aan het begin van deze blog staan kunnen ook thuis besproken worden. Laat ze bij elke stelling die ze besproken hebben een afspraak maken met hun ouders/opvoeders. Laat ze deze afspraken opschrijven en meenemen naar de mentorles. Bespreek de afspraken daar. Zijn er veel verschillende afspraken, of zijn de meeste ouders en leerlingen het met elkaar eens en zijn er veel ‘algemene regels’? Geef de leerlingen voor deze opdracht een lijstje mee naar huis met de stellingen én de categorieën voor de afspraken. Bij elke stelling hoort een categorie:

  • Zakgeld (Krijg jij zakgeld? Hoeveel? Op welk moment van de week?)
  • Kleedgeld (Krijg jij kleedgeld? Hoeveel? Wat moet je daarvan kopen?)
  • Bijbaantje (Werk jij voor je geld? Waarom? Wat voor baantje? Hoeveel tijd?)
  • Wie beslist? (Beslis jij zelf wat je met je geld doet? Of bepalen je ouders mee?)
  • Prijsbewustzijn (Ga je bewust met geld om? Koop je als dat kan in de aanbieding?)
  • Sparen (Geef jij je geld meteen uit? Of spaar je voor iets? Hoeveel spaar je?)
  • Lenen (Is het oké om geld te lenen? Hoeveel? Wat spreek je af over terugbetalen?)

Is er een onderwerp waar jij graag lesideeën bij wilt? Laat dit vooral horen in een reactie hieronder en wie weet is jouw onderwerp de volgende keer aan de beurt! En als je nog aanvullende ideeën bij dit thema hebt, hoor ik het ook graag!

Misschien vind je dit ook interessant

One Response

  1. Vooral de stelling van een baantje vanaf 13 lijkt me in de praktijk onhaalbaar. Er zijn bijna geen baantjes voor kinderen van die leeftijd aangezien het niet legaal is. Ze komen dan uit bij een krantenwijk (vroeg opstaan, waar slaaptijd en school onder lijdt) of bij een kweker werken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search