Lesgeven met Tumult #4: dat doe je samen als schoolteam!

Gepubliceerd op: 8 april 2021
Door: Martina Nieuwenhuis

Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst! En daar doen we het voor: docenten, mentoren en ouders … iedere dag bezig met het begeleiden en opvoeden van leerlingen. Dat is bij uitstek een gemeenschappelijke taak, en zoals overal geldt ook hier: samenwerking zorgt voor resultaat! In deze blog lees je alles over het hoe en wat van samenwerken binnen het mentoraat.

Onderstaande visual geeft onze visie op het mentoraat weer. Je doet het samen. Het visualiseert het belang van samenwerken en de concrete invulling ervan. Op basis van dit model helpen we scholen om het mentoraat als gemeenschappelijke verantwoordelijkheid te organiseren.

Mentoraat doe je samen

 

Net als bij andere vakken is het belangrijk om te werken vanuit een visie en een plan. In een willekeurig ander sectieoverleg bepaal je als sectie met welke methode wordt gewerkt, hoe deze in de jaarplanning past en wat extra aandacht verdient, toch? Anders zou klas 1A aan het eind van het schooljaar alles weten over Engelse grammatica, terwijl 1B zich heeft verdiept in Engelse jeugdliteratuur. Hoe vervolg je dan in klas 2? En helemaal als de klassen gaan mixen? Als schoolteam volgens een (samen) vastgesteld plan werken zorgt voor een duidelijke koers. Ook binnen het mentoraat.

–>Boek een gratis inspiratiesessie over de organisatie van het mentoraat.

Waarom is samenwerken binnen het mentoraat zo belangrijk?

1. Ten eerste is het belangrijk om hier als docenten- en mentorenteam mee bezig te zijn, omdat het begeleiden van leerlingen en het aanleren van vakoverstijgende vaardigheden voor veel docenten waarschijnlijk nieuwe materie is. Je bent als vakdocent opgeleid, niet als mentor of als coach. Samen weet en durf je meer en kun je jullie mentoraat beter vormgeven.

2. Ten tweede maak je het mentoraat op deze manier belangrijk. Als je er samen aandacht aan besteedt en een plan maakt, is dit duidelijker naar de leerlingen toe.

3. Ten derde zorg je er zo voor dat leerlingen op hetzelfde niveau begeleid worden. En zo dus dezelfde basis voor hun verdere leven. Daarbij is de overdracht naar een volgende klas duidelijker, door het ongeveer gelijkwaardige vaardighedenbeheersingsniveau. Op deze manier borg je een schoolbrede aanpak van het mentoraat.

Hoe organiseer je dat vervolgens binnen de school?

Samenwerken binnen het mentoraat start met een visie. Hoe wil je het mentoraat vormgeven? Hoe organiseer je alle taken? Welke vaardigheden zijn het belangrijkst? Hoe willen jullie die aanbieden? Wat is de meerwaarde? Met een eigen visie maken jullie het mentoraat samen belangrijk: je zet het écht op de agenda. En om een lang verhaal kort te maken: uiteindelijk halen de leerlingen een hoger rendement!

Maak samen een planning. Welke vaardigheden passen op welk moment goed in jullie eigen jaarplanning? Wat past goed bij die ene themaweek? Wat doen we sowieso en wat is voor elke docent om zelf in te vullen?

Spreek af hoe je samenwerkt. Plan een overleg, bijvoorbeeld drie of vier keer in het jaar. Bespreek of iedereen op schema loopt, welke uitdagingen jullie tegenkomen, of je iets aan de visie wilt doen voor volgend schooljaar, enzovoort.

Deel je voorbereiding en ideeën. Bijvoorbeeld in de Google Drive of in jullie ELO. Die ene leuke intro voor de les prioriteiten stellen die jij bedacht, of die alternatieve les over informatie zoeken. Maak samen een bronnenbank aan extra (eigen) materiaal! Vele handen maken licht werk.

Organiseer transfer. Zorg dat de vaardigheden niet alleen binnen de mentorles blijven, maar ook in de vakles gebruikt worden. En zelfs thuis! Overleg samen welke stappenplannen er verspreid worden door de school, organiseer een informatieuur voor de vakdocenten en deel de planning en in-de-vaklesopdrachten met hen. Bespreek hoe jullie leerlingen buiten de mentorles om herinneren aan de geleerde vaardigheden en denk ook aan de thuisopdrachten. Vaardigheden vragen procedurele kennis van een leerling en om dat te leren is herhaling in verschillende contexten nodig.

Heb jij tips of vragen over de inrichting van het mentoraat? Deel die in een reactie onder deze blog. Hulp nodig bij de organisatie van het mentoraat? Boek een gratis sessie met ons en wij helpen je bij het maken van een plan en planning!

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search