Leren of stampen: de feiten op een rij

Gepubliceerd op: 22 januari 2015
Door: Anne-Marie van Lieshout

Ik kan het me nog goed herinneren: tijdens de pauze in een hoekje van de kantine toch nog even snel die woordjes Duits of Frans erin proberen te stampen. Niet hoe het hoort natuurlijk, maar wel de werkelijkheid voor veel scholieren. En, eerlijk is eerlijk, ik kwam er ook nog best vaak mee weg, voor mijn gevoel. Hieronder een mooie infographic met ook nog een paar handige studietips.

Leuk om met je leerlingen te bespreken in de klas: wat zijn de voor- en nadelen van leren en wat zijn die van stampen? Kost stampen eigenlijk wel minder tijd (destijds de belangrijkste reden voor mij om het zo aan te pakken)? En wie heeft ooit van de vergeetcurve van Ebbinghaus gehoord?

Foto bovenin: PINKluver4113

Misschien vind je dit ook interessant

3 Responses

  1. Stampen en daarna vergeten wordt leren en daarna onthouden met de hulp van je juiste programma’s!
    Zo kan je bijvoorbeeld met http://www.wozzol.nl woordjes leren op de manier dat je de woordjes in je langetermijngebeugen opslaat. Dan hoef je zelf niet aan de vergeetcurve van Ebbinghaus te denken maar wordt dat voor je gedaan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search