Leren en werken in de 21e eeuw: een gesprek met Eduard Beck

Gepubliceerd op: 3 september 2014
Door: Astrid van Pelt

Edutrainers lanceerde onlangs een leerpad over Office 365. Binnenkort verschijnt er ook nog een leerpad over Windows 8. Ze zijn gemaakt voor docenten die deze Microsoft producten op school gebruiken. En dat zijn er heel wat. Microsoft beweert dan ook goed aan te sluiten op het leren en werken van de toekomst. Maar wat zijn hun ideeën over leren en hoe toekomstgericht werken ze eigenlijk zelf? Een gesprek met Eduard Beck, sectormanager onderwijs bij Microsoft Nederland.

Op het eerste gezicht ziet het rechthoekige, robuuste kantoorgebouw met spiegelende zwarte ramen eruit als het zoveelste fantasieloze kantoorkolos. Strak in het pak gestoken zakenmensen kunnen direct worden ingevlogen, Schiphol ligt op loopafstand van het hoofdkantoor van deze softwaregigant. De deftige ontvangst in de lobby, ‘dan mag u even plaatsnemen’, is feilloos maar afgepast. De ontvangsthal lijkt op een vijfsterrenhotel, maar ruimte voor het individu of spontaniteit lijkt er in dit gebouw en deze organisatie niet te zijn. Kort nadat ik, conform de instructies, heb plaatsgenomen, komt Eduard Beck me halen. We lopen samen de trap op. Het begin van de trap lijkt niet aan te sluiten op het einde van de trap. Zo totaal anders is de sfeer op de eerste verdieping.

Open cultuur
De werkvloer ziet eruit als een combinatie van de showroom van de Ikea, een vriendelijke studiezaal, een hippe bibliotheek en een trendy café. Mensen lopen in vrijetijdskleding, zitten individueel of in groepjes geconcentreerd te werken op een flexplek, of kletsen met elkaar op een relaxplek. In deze grootse organisatie is het gevoel van kleinschaligheid niet verdwenen. ‘Niemand heeft hier een eigen kamer of een eigen werkplek, zelfs de directeur niet. We hebben ook maar een beperkt aantal vergaderkamers. Op die manier brengen we de filosofie van de open cultuur en de korte lijnen in de praktijk.’

Werkfilosofie
Bij Microsoft Nederland werken 1000 mensen, terwijl er in het gebouw maar plaats is voor 450 mensen. Hoe zit dat? Gaat de ontwikkeling van de Microsoft producten in zo’n moordend tempo dat de helft van de medewerkers in de avondshift de handen uit de mouwen steekt? ‘Bij ons staat het resultaat centraal. Hoe je tot dat resultaat komt, mag je helemaal zelf weten. Lang niet iedereen komt naar kantoor om te werken en dat vinden we prima. Zolang je maar goed werk levert. Toch komen veel mensen wel naar kantoor, ze zien het als een ontmoetingsplek waar ze geïnspireerd worden.’

Microsoft lijkt een paradijs voor de medewerkers, maar faciliteert die open cultuur geen misbruik? Volgens Eduard juist niet: ‘Je krijgt hier ultieme vrijheid, daarmee gaat een enorm gevoel van verantwoordelijkheid gepaard. Als je een bepaald resultaat op alle mogelijke manieren mag bereiken, ga je juist veel meer je best doen nog boven dat resultaat uit te stijgen. Dat doe je niet wanneer een manager wantrouwend over je schouder meekijkt. Dan voer je alleen het minimale uit, precies zoals de manager het wil. Dat is jammer, want op zo’n manier haal je niet het beste uit jezelf.’

Doe het op je eigen manier
Korte lijnen, een open cultuur, ICT als gereedschap, veel creativiteit, geen hiërarchie, vrijheid en verantwoordelijkheid; de ingrediënten van ‘Het Nieuwe Werken’. Volgens Eduard zou het onderwijs grondig hervormd moeten worden om hier goed op aan te kunnen sluiten. ‘Op veel scholen heerst nu een angstcultuur, leerlingen zitten in een keurslijf van tentamens, daardoor is er weinig ruimte voor hen om de stof op hun eigen manier, in hun eigen tempo te leren. Wij ontnemen de leerlingen de mogelijkheid hun creativiteit tot bloei te laten komen omdat alles afgekaderd is. Natuurlijk moet er af en toe wel getoetst worden, maar het is veel waardevoller te toetsen op inzicht dan op kale feitenkennis. Het werken van de toekomst is namelijk gericht op creatief en oplossingsgericht werken. Daar moeten scholen veel meer op inzetten. Wij mensen hebben geen hersenen om dingen te onthouden. Daar zijn computers veel beter in. Wij hebben hersenen om te denken.’

‘Bij Microsoft staat alles open: we hebben een volledige transparantie en een volledige vrijheid taken uit te voeren op onze eigen manier, binnen de duidelijk gezette doelen. Dat werkt goed. En op een school zal dit waarschijnlijk ook goed werken mitst de rol van de docent niet gelijk blijft aan vandaag. Wanneer je leerlingen vrijheid geeft, zullen ze voelen dat ze moeten leren om te overleven. Op jonge leeftijd nemen ze al verantwoordelijkheid voor hun eigen ontwikkeling. En wanneer een docent hen laat samenwerken, met behulp van ICT, zijn ze zo klaar voor het werken van de toekomst.’

Ook Hans was eerder al onder de indruk van het hoofdkantoor van Microsoft! Lees zijn blog over online samenwerken.

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search