Leren door goede feedback

Gepubliceerd op: 2 januari 2013
Door: Hans Wendel

Zowel op school, als in m’n werk, als thuis heb ik in m’n leven al heel wat feedback gekregen. Bijvoorbeeld: ‘Je werkt te snel’ (die herinner ik me nog van m’n lagere school), ‘je loopt voor de troepen uit’ (op m’n werk) en ‘je doet te veel’ (thuis, in combinatie met ‘je doet te weinig’). Wat leerde ik daarvan? Ten eerste natuurlijk kreeg ik daar een – al dan niet terecht – zelfbeeld van. Daarnaast leerde ik dat ik meer tijd voor het maken van opdrachten moet nemen (op de lagere school), meer aandacht moet besteden aan uitleg (op m’n werk) en meer of juist minder moet doen (thuis). Maar was dat nou handige feedback? Had ik er niet veel meer van kunnen leren?

Leren door goede feedback
JoshArdle Photography via Compfight

John Hattie en Helen Timperley zijn onderwijskundigen op de Nieuw-Zeelandse universiteit van Auckland en ontwikkelden een model voor effectieve feedback. Het model voegt onderdelen toe aan het ‘klassieke’ feedback model en heeft drie kenmerken:

Drie belangrijke vragen: feed up / feed back / feed forward?
Bij effectief leren begint het altijd met de vraag: waar ga je heen, wat is je doel? Hattie en Timperley noemen dat feed up. Feedback gaat over de vraag hoe je het tot op heden doet. Die vraag is direct gerelateerd aan het doel. Hierbij is het belangrijk te weten waar iemand staat ten opzichte van dat doel. Nadat je hebt vastgesteld wat je doel is en waar je ten opzichte van dat doel bent, kun je tips geven voor vervolgstappen. Hoe kun je nog beter je doel halen: feed forward.

Vier aspecten van feedback:
Om te beginnen kun je feedback geven over het uitvoeren van een taak: ‘Je bent tijdens je presentatie de hele tijd zelf aan het woord geweest. Maar je hebt geen vragen aan je klasgenoten gesteld. Om uit te vinden of je klasgenoten er iets van begrepen hebben kun je ze vragen stellen!’ Ook kun je feedbacken op het proces; het gaat dan bijvoorbeeld over de vraag of je bij het leren van een hoofdstuk aardrijkskunde een handige manier van samenvatten gebruikte. Leerzaam is het ook om te kijken naar de manier waarop iemand zichzelf stuurt, in hoeverre iemand in staat is om zelf zijn of haar eigen leerproces te organiseren. Het vierde aspect is van persoonlijke aard, dat zegt niet zoveel over de voortgang maar meer over de persoon: ‘Je bent een geweldige verteller’, ‘Je hebt een wiskundeknobbel’.

Motivatie, talent, timing en klimaat:
In het feedbackmodel van Hattie en Timperley komt daarnaast een aantal zaken meer of minder expliciet aan de orde. Bijvoorbeeld het belang van een aansprekend doel, een doel waar je echt voor gaat. Of de mate van talent bij het uitvoeren van een taak: iedere individu is anders en vraagt om een individuele feedback. Over timing: sommige dingen vragen om directe feedback, andere dingen kun je beter uitstellen. Directe feedback is bijvoorbeeld effectief bij het uitvoeren van een taak. Als het gaat over het proces, is het handig om feedback uit te stellen naar een specifiek moment. Ten slotte komt (natuurlijk) naar voren dat voor efficiënte feedback een veilige leeromgeving noodzakelijk is.

Van welke feedback heb jij het meeste geleerd?

Meer info: The power of feedback

Misschien vind je dit ook interessant

One Response

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search